Byråer
King breddar affären och satsar på delägande: ”Reklambyråerna har halkat längre ner i värdekedjan”
Publicerad: 13 april 2023, 12:34
Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth har drivit King tillsammans i närmare 30 år. Foto: Pressbild / Sören Andersson
Under senaste räkenskapsåret tappade King, Sveriges mest lönsamma reklambyrå, var femte intäktskrona. Men inte på grund av minskad efterfrågan, utan ett medvetet strategiskt val där affärsmodellen delvis förändras. Resumé har pratat med byrågrundarna om vad som ligger bakom det nya fokuset. ”Alla bolag måste utvecklas för att inte bli akterseglade”, säger vd:n Sunit Mehrotra.
När Resumé varje år sammanställer över 200 byråers bokslut lyfter vi alltid fram de som lyckats. Vilka växer snabbast, vilka har ökat sin intjäningsförmåga och vilka presenterar rekordvinster.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.