Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

King gör en vinst på 20 miljoner kronor

Publicerad: 10 Juli 2020, 10:19

Sunit Mehrotra är vd på King.

Foto: Daniel Stigefelt

Reklambyrån King gör en vinst på nära 20 miljoner kronor, och redovisar en omsättning på 144 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

King

1994 grundade Frank Hollingworth och Sunit Mehrotra den gemensamma byrån som vid millennieskiftet bytte namn till King. Sedan dess har King vuxit till att bli en av Sveriges mest lönsamma reklambyråer. På kundsidan finns bland annat Clas Ohlson, Ica och Läkerol. 

Det är ett stabilt år som King lämnar bakom sig, enligt bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Nettoomsättningen landar på 144 miljoner kronor, och vinsten strax under 20 miljoner kronor. Byråintäkten skrivs till 76 miljoner kronor. Det är både en något lägre vinst och omsättning än året innan, men går inte att jämföra rakt av då föregående räkenskapsår var förlängt med tre månader.

”Bolagets utveckling under 2018/2019 var enligt förväntan. Bolaget fortsatte att vårda sina långa befintliga kundrelationer som även resulterat i uppdrag inom en rad strategiskt affärsutvecklingskoncept”, skriver King i sin förvaltningsberättelse.

King har en medelantal anställda på 31 personer, en siffra som sjunkit från 35 personer sedan 2015. 

Styrelsen i moderbolaget Hollingworth/Mehrotra föreslår en utdelning på 10,5 miljoner kronor till aktieägarna, som ägs till lika delar av Frank Hollingworth och Sunit Mehrotra. 

Under 2019 fick King in livsmedelsföretaget Fazer och H&M som nya kunder. 

LÄS MER: De nya byråmodellerna del 2: Tidsenlig och traditionell 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.