Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Köpte ut sig från nätverket: Så blev ANR BBDO:s 2019

Publicerad: 31 Mars 2020, 10:14

Under fjolåret blev ANR BBDO en helt partnerägd byrå när de tre delägarna köpte ut BBDO:s minoritetspost. 2019 minskade intäkterna knappt medan vinsten sjönk med nästan 50 procent.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDO

När delägarna i ANR BBDO beslut sig för att köpa ut BBDO:s 35 procent av bolaget hade byrån fördubblat byråintäkten på fyra år. Under 2018 skrevs marginalen till starka 18,7 procent. Den starka finansiella situationen skapade förutsättningar att öka oberoendet 20 år efter att BBDO förvärvade en minoritetspost, samtidigt som Stockholmskontoret alltjämt har möjligheter att utnyttja stödfunktionerna inom nätverket.

Nu har årsredovisningen för 2019 kommit som visar att omsättningen ökade med 1,6 miljoner kronor till 68,8 miljoner kronor. Byråintäkten minskade dock med 7 procent till 36,3 miljoner kronor (39). Rörelseresultatet minskade med 47 procent 3,9 mkr (7,3 mkr). Marginalen på byråintäkten skrivs till 10,8 procent.

”Vi har växt och utvecklats mer än de flesta andra byråer på vår lokala marknad. Omsättningen 2019 blev den högsta på över 10 år, och även om byråintäkten och lönsamheten minskade något jämfört med 2018, ligger de kvar på en hög nivå.”, skriver byrån i årsredovisningen.

Vid årets slut var byrån 28 (31) personer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ANR BBDO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.