Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Kraftig tillväxt för Acne

Publicerad: 23 Januari 2020, 13:17

Den absoluta majoriteten av den dramatiska ökningen, från 54 till 93 miljoner kronor förklaras dock av att byrån förlängt sitt räkenskapsår.


Ämnen i artikeln:

Acne

2017 köptes reklambyrån Acne upp av det digitala konsultbolaget Deloitte Digital, i sig ett dotterbolag till revisions- och konsultnätverket Deloitte. I köpet ingick utöver reklambyråverksamheten Acne Advertising även Acne Film, Acne Drama och Acne Digital.

Sedan dess har byrån haft en gynnsam utveckling, både kreativt och ekonomiskt. 2018 valde byrån att förkorta sitt räkenskapsår till nio månader, varför en direkt jämförelse med räkenskapsåret 2019 (juni 2018-maj 2019) blir missvisande. Under det förkortade räkenskapsåret 2018 omsatte byrån 53,8 miljoner kronor och lyckades samtidigt redovisa en nettomarginal på imponerande 27,7 procent.

LÄS MER: Acnes creative director Johan Bello – blixtkampanjer och Balenciaga 

2019 års bokslut, som alltså redovisar ett längre räkenskapsår, visar att byrån ökat sin omsättning till 93 miljoner kronor. Ökningen har skett samtidigt som byråns nettomarginal minskat till 8,5 procent. I slutet av 2018 inledde Acne ett samarbete med Instagram där byrån har i uppdrag att öka antalet användare på av tjänsten. Under 2019 följde man upp den kundvinsten med att även få in fintech-bolaget Anyfin, Volvos bildelningstjänst M, CDON och Polestar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Acne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.