Byråer
Kraftigt minskad förlust för Brindfors
Publicerad: 10 augusti 2020, 13:04
Brindfors Mullenlowes vd Jonas Dahlquist.
Efter flera år tyngda av kostnader från när Brindfors var en storbyrå presenterar de nya ägarna ett ljusare bokslut. På sista raden gör de dock fortfarande en förlust på 900 000 kronor.
Ämnen i artikeln:
MullenLowe Brindfors2017 tog den tidigare Starcom- och Publicis Media-vd:n Jonas Dahlquist och Brindfors-medarbetaren Johan Öhlin över Brindfors Mullenlowes verksamhet. Byrån hade då flera tunga år bakom sig och köpet gjordes genom en så kallad inkråmsaffär där verksamheten flyttades över i ett nytt bolag. För att säkra byråns fortlevnad sköt IPG, som fortfarande har ett affiliate-avtal med Brindfors, till 26,5 miljoner kronor. Byrån, som 2017 hade en omsättning på 23 miljoner kronor, har sedan dess skalats ned och stöpts om i ett helt nytt format. Sedan inledningen av 2019 satsar Jonas Dahlquist och Johan Öhlin, som är de enda anställda i bolaget, på en strategi där de investerar i mindre startup-bolag och bidrar med kunnande inom kommunikation och marknadsföring för att på så sätt öka värdet på sina investeringar. Hittills har de investerat i bolånebolaget Youple, Bioconcept som tar fram kosttillskott och livförsäkringsbolaget Justincase. Utöver det har de även uppdrag för Doktor24, Arlanda Express och Försäkringskassan.
LÄS MER: Brindfors lägger om kursen igen – så ska ägarna förvalta de sista nätverksmiljonerna
Nu har bolagets bokslut för 2019 inkommit till Bolagsverket. I jämförelse med 2019 minskade omsättningen från 8,6 till 5 miljoner kronor, däremot minskade förlusterna från 5,7 miljoner till 900 000 kronor. Jonas Dahlquist har tidigare berättat för Resumé att bolaget fortfarande tyngdes av kostnader relaterade till den tidigare verksamheten. Av de pengar som IPG sköt till, och som var en förutsättning för att ägarna skulle ge sig in i det nya bolaget, finns cirka 7,5 miljoner kronor kvar. Utdelningen var väsentligt lägre än tidigare år och landade på 440 000 kronor.
LÄS MER: Trots nya strategin – brakförlust för Brindfors
I årsredovisningen skriver bolaget att de i huvudsak fokuserat på partnerbolagen, något som gått ut över Brindfors Mullenlowes egna bokslut. Livförsäkringsbolaget Justincase, som nyligen lanserats, omsatte 2019 cirka 3,5 miljoner kronor, Bioconcept 4,7 miljoner kronor medan Youple, som fortfarande inte inkommit med sin årsredovisning. Både Justincase och Bioconcept ökade sin omsättning i jämförelse med tidigare räkenskapsår.
Tidigare i år berättade Jonas Dahlquist att de under 2020 kommer presentera ytterligare partnerbolag.
– Det är många som kan se vilket värde reklam och marknadsföring kan tillföra, ofta är det den avgörande skillnaden mellan hur två snarlika produkter uppfattas på marknaden. Att vi nu kommit ned på en så låg kostnadsbas gör att vi kan leva på en låg kostnadstäckning för de bolag som vi går in i, berättade han då.