Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Kreativ medgång för New Normal – tappar i lönsamhet

Publicerad: 14 februari 2022, 10:05

Foto: Chrisotffer Skogsmo

Förra året prisades New Normal med sitt första guldägg. Även om det var kreativ medgång blev dock vinsten lägre än väntat.


Ämnen i artikeln:

New NormalBokslutNyheter

2021 blev det kreativt mest framgångsrika året i reklambyrån New Normals historia. Med ”Djuränklingar” för Fonus tog byrån hem sitt första guldägg och i Månadens kampanj 2020 slutade det med en femteplats. ”Djuränklingar” belönades även med 50 watt i 100-wattaren.

Marcus Tägtström, tf. vd på New Normal, tror att de kreativa framgångarna är ett resultat av en strategiförändring som inleddes för två år sedan. Då bytte byrån namn från Kärnhuset till New Normal och riktade in sig på att ta fram idéer med det förtjänade i fokus drivet av insikter från beteendepsykologin.

– De kreativa framgångarna är en bra värdemätare för kreatörer. Om man utgår från att en idé ska vara tillräckligt bra för att vilja ta del av i redaktionella medier så blir den ju också mycket mer intressant överlag. En idé som kräver att du köper eyeballs kommer inte vara lika engagerande som en som du frivilligt tar del av, säger Marcus Tägtström.

LÄS MER: Efter PR-kampanjen: Regeringen kräver att katter ska märkas: ”Politiker i dag söker content” 

Trots pandemi lyckades de även rent ekonomiskt hålla sig stabilt. Omsättningen ökar visserligen från 26,3 till 40,2 miljoner kronor men det har i huvudsak att göra med köp för kunds räkning. De senaste åren har byrån legat på en omsättning kring 25-30 miljoner kronor. Tittar man i stället på byråintäkten sjunker den marginellt från 16,7 till 16 miljoner kronor. Vinstmarginalen sjönk därmed från 5,4 till 1,1 procent. I bokslutet skriver tf. vd:n Marcus Tägtström att den lägre marginalen i huvudsak har att göra med lägre efterfrågan på grund av pandemin och att byrån fokuserat mycket på att få in nya kunder, nu när restriktionerna släppt väntar de sig att komma tillbaka till samma lönsamhet som tidigare. Och nykundsbearbetningen är ett arbete som lönat sig. Under året fick man in en rad nya kunder, däribland We Effect, Vi-Skogen, Scouterna, Djurskyddet Sverige och Sevan.

Vad är förklaringen till att ni lyckats med att få in så många nya kunder?

– Jag tror att många kunder ser att avkastningen per mediakanal minskar. De flesta kunder har inte mediamuskler att köpa sig liking i breda medier. För att maximera kommunikationseffekt per mediakrona söker vi efter en förtjänad kärna i varje idé. Genom att kombinera redaktionella kanaler med köpta kanaler skapas en högre effekt. Kreativa briefer grundade i mänsklig psykologi har bättre förutsättningar att skapa effektiv kommunikation.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

New NormalBokslutNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.