Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Krisåtgärden: Stendahls varslar en femtedel av personalstyrkan

Publicerad: 5 Maj 2020, 11:34

Henrik Segergren tog över som vd på Stendahls för sex år sedan.

Foto: Press

Kommunikationsbyrån Stendahls varslar 30 tjänster i spåren av coronaviruset – och spår att återhämtning inte kommer ske förrän en bit in på 2021. ”Vi behöver förbereda oss genom att anpassa storleken framåt”, säger vd:n Henrik Segergren.


Ämnen i artikeln:

Stendahls ReklambyråStendahls

Göteborgsbaserade Stendahls räknas i dag som en av Sveriges största kommunikationsbyråer. Kunderna domineras av större bolag som verkar internationellt, så som som Husqvarna, Mölnlycke, Polestar och Volvo. Nyligen tog man dessutom över det centrala uppdraget för Länsförsäkringar.  

Tillväxten har pekat uppåt de senaste åren, och omsättningen landar numera en bit över 200 miljoner kronor enligt den senast tillgängliga årsredovisningen från 2018. Och så hade det fortsatt om det inte vore för coronaviruset, menar vd:n Henrik Segergren.

– 2020 såg ut att bli ett rekordår. Första kvartalet var bra, men effekterna av corona på både världsekonomin och den svenska ekonomin gör att vi ser en stor risk för en utdragen ekonomisk nedgång. 

För att förbereda sig inför tuffare ekonomiska tider har Stendahls nu varslat 30 anställda inom en rad olika områden, med fokus på produktion, support och kreation. Det motsvarar 20 procent av den totala personalstyrkan. 

– Vi behöver förbereda oss genom att anpassa storleken framåt, säger Henrik Segergren. 

Det är inte första gången på senare tid som Stendahls bantat personalstyrkan. Senast i fjol sades en handfull tjänster upp på Göteborgskontoret. I dagsläget har man 120 medarbetare.

Men oron är inte alltför utbredd hos byrån som grundades på 1950-talet, vd:n säger att utvecklingen för de digitala affärerna ser fortsatt stark ut, i kontrast till kommunikation och reklamkampanjer där Henrik Segergren tror att kundernas budget kommer att sjunka. 

– Vi har haft en bra strategi hittills. Vi har en väldigt bra kundmix så att långt ifrån alla kunder och uppdrag påverkas av corona. Kombinationen av kreativitet, digitalisering och digitala affärer gör oss starka i dagens marknad. Vi har ganska bra uppdrag och områden kring både digital tjänsteutveckling och e-handel som kommer att vara fortsatt starka framöver. 

Utöver varsel och eventuella uppsägningar planerar Stendahls att lägga om sin arbetsstrategi. 

– Vi behöver bli mer tighta och effektiva för att möta våra kunders behov när de vill få mer för mindre framåt. Och då innebär det att vi troligen kommer vara ett antal färre personer kring produktion och support och i stället jobba mer med tighta coreteam.

Tror ni att de åtgärder ni vidtar nu kommer att räcka? 

– Ja, det tror vi. Vårt erbjudande är starkt och det finns fortfarande en efterfrågan. Men vi har valt att utgå från ett ganska pessimistiskt scenario för den globala ekonomin för att vara på den säkra sidan, säger Henrik Segergren. 

Vidare tror vd:n att den ekonomiska återhämtningen kommer dröja en bra bit in på 2021. Han känner sig tacksam inför att bolaget under en längre tid förberett sig inför en kommande lågkonjunktur – även om ingen förutspått omfattningen av den. 

– Vi hade en bra beredskap redan innan. Vi kommer att ta oss igenom det här på ett bra sätt. Sen är det självklart väldigt tråkigt att behöva se det här hacket i kurvan. Det hoppas vi på att kunna undvika, och att det vänder så fort som möjligt. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.