Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Kristofer Åkesson lämnar Society Icon – startar nytt bolag

Publicerad: 30 april 2021, 12:24

Foto: Benjamin Hailemariam

Den tidigare Live Nation-marknadsdirektören lämnar framgångsrika Society Icon för att bygga egna Kå&Co.


Ämnen i artikeln:

Kristofer Åkesson

I närmare tio år var Kristofer Åkesson marknads- och kommunikationsdirektör, pr-chef och presstalesperson för konsertjätten Live Nation. Sedan 2019 har han varit delägare och operativ chef på microinfluencerplattformen Society Icon. Bolaget var tidigt ute gällande just microinfluencers och är ett av de bolag som lyckats bäst på området. Nu lämnar dock Kristofer Åkesson sin operativa roll i bolaget för att starta det egna bolaget Kå&Co. 

– När jag lämnade Live Nation för ett par år sedan och började på Society icon som COO i ett tidigt skede var planen att vara en del av att bygga upp bolaget, att växa och expandera. Givet den mycket framgångsrika tillväxten och expansionen de senaste åren är jag både stolt och redo att nu fortsätta vara en del av denna resa som delägare och stor supporter. Och med Mose som den inspirerande och grymma ledaren han är finns det inget annat än fortsatt succé och tillväxt framåt, det är väldigt mycket spännande på gång för Society icon, säger Kristofer Åkesson.

Tanken är att fortsätta i skärningspunkten mellan de områden han har tidigare erfarenhet från; kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling.

– Musik och evenemang ligger mig såklart varmt om hjärtat, så där kommer jag verka en hel del. Men jag ser framemot att hitta nya möjligheter tillsammans med bolag som vill bryta ny mark, i många olika branscher, säger Kristofer Åkesson.

Två icke namngivna kunder inom nöjesindustrin är redan på plats och samarbetet med Society Icon kommer att fortsätta. Även under sin tid på SI fortsatte Kristofer Åkesson att jobba nära musikindustrin genom uppdrag för exempelvis Warner Music, Universal Music och den tidigare arbetsgivaren Live Nation. 

Under pandemin har flera artister satsar på olika typer av mindre spelningar och inte minst digitala spelningar. Små, exklusiva spelningar var något som förekom även innan mars 2020 men Kristofer Åkesson tror att vi framöver kommer få se mer av den varan.

– Det kommer alltid finnas efterfrågan på stora konserter och evenemang, men jag tror att vi efter pandemin kommer få se en explosion av mer slimmade och exklusiva upplevelser, oavsett om det är digitalt eller fysiskt. Efterfrågan och möjligheterna till mer kurerade upplevelser har blivit större, oavsett om det handlar om evenemang, shopping, resor med mera, och då går det även att bygga en lönsam affär. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kristofer Åkesson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.