Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 21 april 2021, 12:57
En del av det starka resultatet förklaras av att bolaget tog del av de pandemistöd som erbjudits Sveriges företagare.
Fullservicebyrån Blck Communication kan blicka tillbaka på ett räkenskapsår som trots coronapandemin blev mycket lönsamt. Omsättningen på 41,2 miljoner kronor sjönk visserligen med 12 miljoner kronor men resultatet ökade från 5,8 till 8,5 miljoner kronor. En del av den höjda vinstmarginalen, som alltså landar på 20 procent, förklaras av att bolaget mellan den 1 april och 23 juni utnyttjade stödet om korttidsarbete samt att de använt stödet för sänkt arbetsgivarersättning. På helåret minskade personalkostnaderna från 14,6 till 11,9 miljoner kronor trots att Blck under året anställde ytterligare en medarbetare.
Styrelsen har samtidigt beslutat om att dela ut fem miljoner kronor till aktieägarna i bolaget.
Blck Communication jobbar med kunder som Samsung, Espresso House, Ahlsell och Ejendals.