Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Le Bureau skapar ny identitet för Kronans Apotek

Publicerad: 24 Mars 2014, 13:22

Kronans nya profil

Le Bureau fick i uppdrag att skapa en ny identitet för Kronans Apotek. Dessutom har ett nytt kommunikationskoncept tagits fram som nu lanseras i tv och butik. Genomgående är det hälsa och välbefinnande som står i fokus.


Ämnen i artikeln:

Le BureauKronans Apotek

Kronans Apotek är Sveriges tredje största apotekskedja, och ett resultat av att Kronans Droghandel för en tid sedan gick ihop med Medstop.

Under ca ett års tid har ett större förändringsarbete pågått tillsammans med reklambyrån Le Bureau.

– Vi har haft ett tätt samarbete med Minna Dahlberg, marknadschef på Kronans apotek som uttryckt en önskan om att gå mot en modernare framtoning och bredare syn på välbefinnande, men som även lyft vikten av att skapa ett starkt och enhetligt varumärke genom ett sammanhållet arbete med varumärkeslöfte, grafiskt identitet och kommunikation, säger Emma Eriksson på Le Bureau.

Identiteten har moderniserats med en uppdaterad logotyp, ny typografi och en färgskala som går från ljusrosa till mandarin.

– Färgskalan ger ett varmt omtänksamt intryck, och särskiljer Kronans Apotek från andra, ofta gröna apotek. Logotypen har blivit enklare, men behållit uttrycket av en klassisk krona tillsammans med en modernare och mer lättläst typografi. Vi jobbar även med fotografi för att förstärka känslan av inre och yttre välbefinnande. Bilderna är framtagna tillsammans med fotograf Patrik Sehlstedt och är även de en viktig del av grafiskt material, butiksinredning och kommunikation, säger Emma Eriksson.

Le Bureau och Kronans Apotek har också tagit fram ett nytt kommunikationskoncept där hälsa och välbefinnande står i fokus. Den nya kommunikationen har nyss lanserats med en kampanj i tv och i butik.

Filmen är regisserad av Simon Kaiser och produktionsbolaget Social Club.

Arbetsgrupp Le Bureau:
Art Director: Emma Eriksson och Fredrik Hökerberg
Copywriter: Hjalmar Delehag
Ad-assistent: Denise Lackner
Formgivare/originalare: Veronica Sokolow
Produktionsledare: Amanda Bermheden och Ulrika Andrinsson
Projektledare: Gustaf Sehlstedt
Uppdragsgivare:  Minna Dahlberg, marknadschef Kronans Apotek

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Le BureauKronans Apotek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.