Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Leeads och Mittmedias contentbolag i konkurs

Publicerad: 15 April 2020, 11:52

We are stories konkurs påverkar två heltidsanställda.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetMittmedia

Den nionde april lämnade contentbolaget We are stories in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt, en ansökan som godkändes samma dag. Konkursen påverkar två heltidsanställda.

Bolaget grundades av säljbolaget Leeads och mediekoncernen Mittmedia 2017 för att producera nativeannonser och content som sedermera distribuerades i bland annat Mittmedias kanaler. Under verksamhetsåret 2018 omsatte We are stories fyra miljoner kronor.

Oskar Sardi, vd på majoritetsägaren Leeads, berättar för Resumé att de från Leeads håll redan i oktober flaggat för att de inte längre var intresserade av att vara kvar som majoritetsägare. Enligt honom så har We are stories satsat på en högkvalitativ content produktion, något som dock fått minskad efterfrågan från marknaden.

– Under två års tid har vi försökt stå upp för kvalité i nativeprouktion medan kunder varit mer intresserade av inhouseproduktion, content display och kortsiktiga KPI:er, säger Oskar Sardi.

We are stories har inte lyckats leverera någon vinst och under 2018 sköt Leeads till drygt två miljoner i bolaget. När coronaviruset slog till fanns inte längre någon möjlighet att skjuta till mer pengar. Att Mittmedia sedan We are stories lansering köpts upp av Bonnier, som har sin egen contentavdelning Bonnier brand studios, gjorde saken än svårare.

– Bonniers har varit tydliga med att de sedan köpet av Mittmedia vill ut ur We are stories och då blev det här den bästa lösningen, säger Oskar Sardi.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetMittmedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.