Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Magnus Widgren lämnar vd-rollen på Miltton Sverige

Publicerad: 28 Januari 2020, 15:22

Magnus Widgren.

Foto: Pressbild

Magnus Widgren har lämnat vd-rollen på Miltton Sverige, men är kvar i bolaget som ägare och partner. ”Jag vill gärna se en annan typ av vd för det skede som bolaget befinner sig i nu”, säger han.


Ämnen i artikeln:

Magnus WidgrenHouse of FriendsMiltton Labs

Hösten 2018 lade finska Miltton Labs ett bud på 90 procent av aktierna i reklam- och varumärkesbyrån House of Friends för 60 miljoner kronor. Förra våren gick affären igenom och sedan dess har Miltton Sverige huserat i ett och samma hus på Skeppsbron i Gamla Stan i Stockholm, där man samlar 83 specialister inom public relations, finansiell kommunikation, public affairs, digital design, AI, Martech, CRM, branding och analys.

– Miltton hade det vi saknade i form av förståelse för samhällsfrågor. House of Friends affär handlade om create & automate, att bygga ihop automatisering med kreativa varumärkesstrategier. Men man behöver kunskap om beslutsfattande, processer och lagstiftning för att inte sätta käppar i hjulet för kommunikationsstrategin, sade Magnus Widgren som fram tills förvärvet var vd för House of Friends och därefter vd för Miltton Sverige, till Resumé i september när integrationen mellan bolagen var klar.

LÄS MER: Miltton Labs köper House of Friends 

Sedan dess har Magnus Widgren lämnat vd-rollen på Miltton Sverige, men är kvar i bolaget som partner och ägare. 

– Jag har varit vid i åtta för det här bolaget, som har gått från femton till snart hundra medarbetare. Jag vill gärna se en annan typ av vd för det skede som bolaget befinner sig i nu, som är ett mycket större bolag. Jag tycker att mina kolleger förtjänar en helt annan struktur och administration, och jag själv har inte den lusten att vara den vd som bolaget skulle må bra av, säger Magnus Widgren till Resumé.

– Min passion ligger i kunduppdragen och i att utveckla kommunikationslösningar. Det är alldeles för mycket entreprenör i mig, helt enkelt, fortsätter han. 

Magnus Widgrens gamla roll är numera uppdelad mellan Josefin Strinnholm, COO, HR-ansvariga Cecilia Adolfsson och den tillfälliga vd:n Jarkko Konttinen, men man söker efter en permanent lösning. 

– Vi rekryterar just nu på olika positioner där vi inte har tillräckligt med folk, framför allt data scientists, UX-designers, public relations- och public affairs-specialister. Miltton satsar rejält i Sverige nu, med uppköpet av House of Friends är vårt erbjudande bredare än någonsin tidigare. Det är verkligen skillnad på att vara en entreprenörsstyrd kommunikationsbyrå och ta klivet över till att vara en hållbar aktör i branschen. Där har Miltton ett imponerande track record, där man under 19 år byggt en imponerande verksamhet. Det går inte fort, men det blir rätt, säger han. 

Hur kommer du själv jobba framöver?
– Jag kommer jobba mycket med create & automate. Vi har så mycket kvar i att hitta hur vi ska kombinera hög kreativitet med automatiserade produktionslösningar, där görs de största framstegen just nu. För egen del får jag chansen att jobba med innovationer inom det området och utbilda mig själv. Dessutom föreläser jag internationellt och skriver böcker och artiklar i ämnet. Det passar mig mycket bättre. 

 Hur ser du på 2020 för Miltton Sveriges del?
– Jag har en väldigt positiv inställning till 2020. Vi har ett bredare erbjudande just nu som gör att vi vinner många pitcher. Vi kan sätta samman arbetsgrupper som levererar nytänkande kommunikation.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.