Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Mediamarkt väljer OMD

Publicerad: 2 Oktober 2012, 07:57

Johan Rosenblom.

Foto: Andreas Elgstrand.

Nu står det klart att Mediamarkt lämnar Mediacom för OMD.


Ämnen i artikeln:

Mediacom

Mediamarkt har anlitat Mediacom sedan starten i Sverige 2006. Men förra  veckan kunde Resumé avslöja att hemelektronikkedjan ville se över sitt  mediebyråsamarbete.

Pitchen är nu avklarad och Mediamarkt väljer OMD  som ny mediebyrå.

– Vi utvärderade flera mediebyråer grundligt och valde OMD då de visade  på bäst förståelse för våra utmaningar på en strategisk nivå samt hela  vägen ner i detaljplaner. Förmågan att kunna se kortsiktigt och  långsiktigt parallellt är ett måste i vår bransch och där var OMD bäst, säger Johan Rosenblom, marknadschef Media Markt, i en kommentar.

Expansiva Mediamarkt är den hemelektronikjättarna som investerar mest i medieutrymme, 448 miljoner kronor under det senaste året. Därefter följer marknadsledande Elgiganten som lagt 377 miljoner kronor på medieinvesteringar under det senaste året. Siba har valt en försiktigare strategi och har investerat 186 miljoner kronor de senate året.

Mediamarkt spenderade 20,7 miljoner kronor i medieinvesteringar under augusti, enligt Sifo Reklammätningar. Men den månaden var konkurrenten Elgiganten värre och hostade upp dubbelt så mycket – 41,4 miljoner kronor.

I fjol var Mediamarkt Sveriges 13:e största annonsör med 354 miljoner kronor.

På reklambyråsidan rullar samarbetet med DDB på som vanligt för Mediamarkt.

Linus Fremin


Ämnen i artikeln:

Mediacom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.