Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Mediebyråerna: KIA-index allt mer irrelevant

Publicerad: 10 Augusti 2015, 13:15

Mikael Persson, MEC, och Kristina Juhlin, Carat

KIA-index nytta försvinner allt mer i och med den nya programmatiska marknaden. Resumé har frågat två experter om hur relevant KIA-index är i dagens medie-Sverige.


Ämnen i artikeln:

Mikael PerssonMECKia-IndexKristina JuhlinCarat

Kit.se:s chefredaktör Robert Brännström dissade i veckan KIA-index och verktygets nytta.

”Vem behöver KIA-index? Det är bara ett verktyg för kvällstidningsredaktörer att slå varandra i huvudet med. Finns det någon annonsör idag som har nytta av KIA:s statistisk som rapporteras i efterhand på veckobasis”, sade han till Breakit.se.

Mikael Persson, Head of Digital och A&I, säger att MEC numera sällan kikar på KIA-mätningarna.

– Idag mäter vi effekten på både försäljning och varumärke istället för att fokusera alltför mycket på räckvidden. Ser vi till räckvidd så ligger snarare utmaningen på att mäta nettoräckvidd med dubbeltäckning eller cross media räckvidd. Ytterligare en utmaning just nu är rörlig bild, där diskussioner går om man ska mäta startade strömmar eller annat, säger Mikael Persson, och fortsätter:

– Man pratar effekt i den programmatiska världen. Om man har en halv miljon besökare den gångna veckan eller bara 450 000 spelar i denna värld mindre roll. MEC köper idag 22 procent av alla digitala medieinvesteringar programmatiskt för våra annonsörer. Det är med andra ord en naturlig utveckling att vi lägger mindre fokus vid KIA-index.

Kristina Juhlin är mediechef online på Carat och säger att vi använder KIA-index i brist på alternativ.

– KIA-index är intressant på det sättet att vi vill se vad internetsverige gör idag, vilka sajter som är mest lästa, jämföra branscher och plattformar. Däremot går det inte att använda sig av KIA-Index som planeringsverktyg. Vi kan inte se dubbelbeteckning sajterna emellan för att se vad nettoräckvidden då blir, som en tredjepartsverifikation, säger Kristina Juhlin.

KIA-index faller i skymundan då man idag optimerar kampanjer på resultat och inte på gamla siffror, enligt Kristina Juhlin.

– I KIA-index pratar man om total trafik, inte målgrupper, så utifrån kampanjoptimering är det inte ett intressant verktyg.

Vad ska KIA-index göra för att bli relevant för annonsörerna?

– Det handlar om vilka tekniska möjligheter som finns, snarare än vad de kan göra. Det skulle vara intressant att kombinera sajter och plattformar och se vad nettoräckvidden blir, liksom att få fram målgruppsdata. I gamla skolan när vi gjorde medieplanering räknade vi på räckvidden mellan sajter. Med programmatiska medieköp styr vi på vad som faktiskt fungerar. Men hur internetsverige ser ut idag är fortfarande intressant att veta, avslutar Kristina Juhlin.

KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.