Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Milk om första guldägget: ”Chockartad glädje”

Publicerad: 20 maj 2021, 12:58

Fanny Öhlund, designer, Gabriella Moberg, operativ projektledare, Anders Malm, copywriter, Niklas Olovsson, art director, Andreas Bergendahl, art director Anders Holmström, copywriter.

Med The Spotify Parenthesis för indiebandet Bye Bye Bicycle tog Göteborgsbaserade Milk det första guldägget i byråns 20-åriga historia.


Ämnen i artikeln:

MilkGuldägget

Att skapa bra kommunikation har inte något med budget att göra. Ett lysande exempel på det är reklambyrån Milks kampanj The Spotify Parenthesis för indiebandet Bye Bye Cicycle, som under gårdagen belönades med ett guldägg i kategorin digitalt. Genom kampanjen lyckades Milk rikta uppmärksamhet mot bandets första skiva på åtta år, helt utan mediebudget. 

Idén kom till när byrån tittade igenom bandets låtkatalog. Somliga titlar var felstavade vilket krävde rättning. Samtidigt insåg de att låttitlarna var bandets starkaste kommunikativa tillgång. Så de valde helt enkelt att byta till namn som inte bara funkade för de gamla låtarna, utan även marknadsförde bandets nya skiva ”Specular”. Exempelvis fick låten ”Hold” bli ”Hold (On - Brand New Opus ”Specular” Drops Soon)” medan ”Tears” bytte namn till  ”Tears (Of Joy When ”Specular” Drops)”. 

Guldägget är byråns första men sedan starten har de åtta nomineringar, varav hälften kommit de senaste fyra åren. Att äntligen plocka hem vinsten i konkurrens med storbyråer som Forsman & Bodenfors blev det perfekta sättet att fira byråns 20-årsjubileum.

Vad hade ni för förväntningar inför galan?

– Förhoppningen var att åtminstone tangera vårt silverägg sedan tidigare. Även om vi kände att idén är stark och detta slags nytänkande ofta belönas, visste vi att konkurrensen alltid är hård i en klass som digitalt. Därför blev det chockartad glädje när galans första guldägg gick till oss, säger vd:n och byrågrundaren Anna Reynold.

Vad betyder guldägget för er som byrå?

– Vi är otroligt stolta över byråns första guldägg! Dels för att vi vet att kreativ reklam är effektiv sådan, och dels för att det är ett kvitto på att vi kan mäta oss med Sveriges främsta inom kommunikation. För hela kollektivet är det också en sporre att fortsätta att jobba hårt för att utveckla konceptuella, kreativa och innovativa idéer som engagerar omvärlden. Det är därför vi går till jobbet, och det känns kul att slitet och engagemanget belönas.

Med 20 års erfarenhet och kunder som Arla, Billinge energi, Erik Olsson, Wallenstam och Continental är byrån sedan länge en etablerad spelar på byråkartan. Nu hoppas de att vinsten kan leda till att fler rikstäckande uppdragsgivare ser dem som en potentiell partner. 

Vad tycker ni personligen är största styrkan med kampanjen?

– Att den smidigt duckar adblockers och traditionella reklamytor för att nå målgruppen på ett oväntat och intresseväckande sätt, via spellistor och rekommendationer på världens största plattform för streamad musik.

Hur firade ni i går?

– Med dans till Bye Bye Bicycle på 1,5 meter avstånd till varandra och traditionsenligt bubbel och smörrebröd på takterrassen. Göteborg bjöd på en leende kvällssol och vi sken ikapp med den och glansen från byråns första ägg.

Foto: Marcus Magnberg

Arbetsgrupp The Spotify Parenthesis

Fanny Öhlund, designer

Gabriella Moberg, operativ projektledare

Anders Malm, copywriter

Niklas Olovsson, art director

Andreas Bergendahl, art director

Anders Holmström, copywriter

Charlie Persson, motion

Andre Vikingsson, beställare

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MilkGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.