Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Minskade medieinvesteringar i maj

Publicerad: 12 juni 2012, 08:20

Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med drygt 17 procent i maj jämfört med samma månad föregående år. För årets första fem månader är nu investeringarna i stort sett i nivå med 2011.


Digitala medier fortsätter att utvecklas väl och framförallt sökordsmarknadsföring uppvisar fortsatt starka tillväxtsiffror. Mediekategorin sök ökade med 12 procent i maj och har hittills i år ökat med 33 procent.  

Men sen är det dystert. Utvecklingen var generellt svag under maj och de flesta mediekategorierna minskade jämfört med samma månad föregående år:  Den största mediekategorin, TV, minskade med hela 24 procent i maj, vilket dock  delvis kan förklaras med periodiseringar.

Samtliga printkategorier förutom fackpress minskade och den största, storstadspress, med 22 procent i maj och med 13 procent hittills under 2012.   Radio och bio minskade också och hittills i år har de backat med 17 respektive 15 procent.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.