Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Missnöjet med byrån frigör 100-tals miljoner

Publicerad: 28 September 2016, 13:02

Minst 630 miljoner kronor förflyttas i byråvärlden i samband med byråbyte. Det visar en sammanställningen som analys- och konsultföretaget Regi gjort på uppdrag av Resumé. Främsta anledningen till byråbyte är missnöje med engagemang, oförmåga att förutse utvecklingen – och bristande digital kompetens.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråRegiByråvalReklam

Regi har dels sammanställt hur bytesbenägenheten bland kunderna som deltar i undersökningen Årets Byrå utvecklats de senaste tio åren, dels beräknat beloppet som årligen står på spel när nya kommunikationstjänster ska upphandlas. Cirka 180 byråer och 2700 uppdragsgivare på landets marknads- och informationsavdelningar deltog i den senaste undersökningen.

Sammanställningen visar en relativt konstant bytesbenägenhet genom åren.  Runt 20 procent – var femte byrårelation–  riskerar att sägas upp för en ny upphandling varje år. En viss variation märks över tid. Strax innan finanskraschen 2008 var bytesbenägenheten som lägst medan 2012 var ett ”krisår”, då nästan var fjärde kund övervägde att byta byrå. Under 2015 var man åter tillbaka på de lägre nivåer som rådde innan finanskrisen.

– År 2012 angav fler köpare än vanligt att prisnivån var skälet till att man ville byta byrå. Men de senaste åren har köparna i relativa tal varit nöjdare med den genomsnittliga byrårelationen. Samtidigt har även den genomsnittliga längden på byrårelation ökat något jämfört med tidigare, säger Robert Skölfman, vd för Regi.

Enligt honom är brist på engagemang och proaktivitet hos byråerna de främsta anledningarna till varför kunderna vill byta byrå.
– Men brist på digital kompetens är också något som uppdragsgivarna uppger som en viktig anledning.

Vid nya upphandlingar frigörs också stora belopp som de bytesbenägna kunderna köper kommunikationstjänster för. Regi har beräknat en summa enbart utifrån sitt eget undersökningsunderlag för 2015.
– I vår undersökning handlar det om drygt 630 miljoner kronor som flyttas mellan olika byråer, säger Robert Skölfman.

Det totala värdet i branschen är med all sannolikt betydligt högre eftersom undersökningen bara täcker en mindre del av alla byråsamarabeten.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.