Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Nine Yards ökar vinsten men ser drastisk minskning under coronakrisen

Publicerad: 4 Maj 2020, 08:48

Fredrik Göransson (t.v) klev nyligen ner som vd på Nine Yards för att låta Lotta Collste och Magnus Frejd ta över som nya byråchefer.

Foto: Press

Göteborgsbaserade byrån Nine Yards lämnar ett av sina mest framgångsrika år bakom sig. Samtidigt hotar coronapandemin att kväva tillväxtkurvan.


Ämnen i artikeln:

Nine Yards

Brand experience-byrån Nine Yards grundades 2004 och fokuserar i dag på konsultverksamhet, projektledning och produktion av konferensresor, events och kommunikationslösningar. 

Bland tidigare kunder finns bland andra Axfood, Myrorna och Volkswagen transportbilar. 

Affärerna går bra. Under 2019 växte omsättningen i koncernen med 7 miljoner kronor till totalt 152,6 miljoner kronor, och vinsten ökade likaså – från 2,7 miljoner kronor till 8,4 miljoner kronor. Vinstmarginalen skrivs därmed till 5 procent. 

Bakom de förbättrade resultaten pekar bolaget ut en omstrukturering baserad på intäkts- och lönsamhetsbas. 

Under året har två Managing Directors anställts för att ersätta vd:n Fredrik Göransson som i stället klivit in som strategiskt ansvarig för byrån. Man skriver också att stora satsningar har gjorts på att förstärka struktur och processer. 

”Ovan har visat sig tills vidare vara väldigt lyckade satsningar vilket visar sig på resultatet och som ett av de bästa åren hittills”, skriver Nine Yards i sin årsredovisning.

Intäkterna kommer i dag från kontoren i Stockholm och Göteborg, där den sistnämnda drivit tillväxten. Nine Yards har också ett bolag i Malmö som inte bedrivit någon verksamhet sedan 2017, samt ett dotterbolag i Norge. 

”Byrån NY AB har vunnit ett flertal stora nya kunder samtidigt som vi växt uppdragen på befintliga kunder. Göteborgskontoret går väldigt bra med ökad omsättning med framför allt ökad byråintäkt vilket också syns i resultatet och överstiger årets budget.

Vårat Stockholmskontor hade under 2019 utmaningar i byråintäkten vs antal anställda vilket vi under året åtgärdade med ett antal justeringar i antal anställda”, skriver Nine Yards.  

Men kurvan för de växande intäkterna kan mycket väl få en abrupt törn under året på grund av coronaviruset. Nine Yards skriver att de märkt av en drastisk minskning i förfrågningar från kunder. Projekt har ställts in och inbokade affärer har flyttats. 

”Vi har vidtagit åtgärder för att anpassar våra kostnader, effektiviserar våra resurser och ser över våra processer. Vi bedömer att bolaget står starkt rustat för framtiden och dess utmaningar i och med de åtgärder som vidtagits”, skriver Nine Yards.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nine Yards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.