Byråer
Nord DDB byter kreativ ledning – Nina Åkestam Wikner och Petter Dixelius tar över
Publicerad: 19 december 2022, 12:20
Reklambyråns kreativa ledartrojka går vidare till nya uppdrag.
Så sent som i juni 2021 presenterade Nord DDB sin nya kreativa organisation där två cd-team bildades. Det ena leddes av Anna Salonen och Hanna Stenwall. Till det andra teamet rekryterades duon Jim Nilsson och Jacob Björdal som närmast kom från Clemenger BBDO och McCann London.
Nu har samtliga aviserat att de lämnar Nord DDB för nya arbetsplatser och därmed
utses Nina Åkestam Wikner och Petter Dixelius till nya creative directors. De tar över ansvaret för byråns kreativa avdelning efter årsskiftet.
Nina Åkestam Wikner har under det senaste året haft rollen som strategichef på Nord DDB och har en bakgrund som mångfaldigt prisbelönad copywriter på bland annat Wieden Kennedy i New York. Hon har också publicerat tre böcker som bland annat har belönats med TCO:s Kulturpris och hennes debutroman kom ut våren 2022. Nina Åkestam Wikner har även en doktorsexamen från Handelshögskolan i Stockholm.
Petter Dixelius började på Nord DDB 2015 och är i dag partner och senior copywriter på byrån. Han har tidigare arbetat för bland annat Saatchi & Saatchi, Jung von Matt och FCB Fältman & Malmén. Han har varit med och tagit fram mängder av prisbelönta kampanjer och koncept under ett drygt decennium vilket resulterat i ett flertal guld- och silverägg, 100-wattare samt utmärkelser i samtliga stora internationella tävlingar.
– Nord DDB blir en allt bredare byrå och vårt erbjudande till våra kunder växer och blir mer komplext. Det är därför glädjande att vi får ett nytt seniort och erfaret kreativt ledarskap som Nord DDB behöver. Två personer som har den där mixen av strategisk insikt, kreativ spets och konceptuell styrka. Vi måste hela tiden säkerställa att vi utvecklas, blir skarpare och kan erbjuda våra kunder de bästa lösningarna på deras problem, säger Andreas Dahlqvist, vd på Nord DDB i ett pressmeddelande.
Under det första kvartalet lämnar de nuvarande kreativt ansvariga Nord DDB. Jim Nilsson och Jacob Björdal kommer enligt ett pressmeddelande gå vidare till dreative director-roller på en internationell byrå medan Hanna Stenwall och Anna Salonen kommer att gå vidare till nya motsvarande befattningar på arbetsplatser som ännu inte har kommunicerats.
– Anna, Hanna, Jim och Jacob har varit viktiga för NORD DDBs utveckling under några händelserika år och kommer alltid att vara en del av NORD-familjen, och jag tror och hoppas att våra vägar kommer att mötas på ett eller annat sätt i framtiden, kommenterar Andreas Dahlqvist.
I samband med förändringarna i det kreativa ledarskapet kliver Joel Ekstrand, flerfaldigt prisbelönad senior ad och mångårig partner, in i en ny roll som creative excellence director med ansvar för att driva Nord DDB Stockholms proaktiva kreativa arbete.