Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Nord DDB tappade en femtedel av omsättningen - byråintäkten intakt

Publicerad: 18 Augusti 2020, 12:15

2017 återvände Andreas Dahlqvist till Nord DDB som kreativ chef och vd.

I jämförelse med 2018 tappade Nord DDB under 2019 88 miljoner kronor i omsättning. Samtidigt låg byråintäkten på 186 miljoner kronor stilla i jämförelse med föregående år.


Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Nord DDB har de senaste åren varit på både kreativ och ekonomisk frammarsch. Under 2018 lyckades de bland annat öka sin byråintäkt med närmare 50 miljoner kronor i jämförelse med tidigare räkenskapsår. Samtidigt har Resumé rapporterat om ett utbrett missnöje bland anställda.

När bokslutet för 2019 nu inkommit till Bolagsverket står det klart att Nord DDB Stockholm AB förra året tappade 88 miljoner kronor i omsättning, från 467 till 379 miljoner kronor. Samtidigt som bolaget redovisar ett stort omsättningstapp ligger byråintäkten, totalt 186 Mkr, still i jämförelse med 2018. Resultat efter finansiella kostnader skrivs till 18,7 miljoner kronor (30 Mkr). Antalet anställda (143) är, efter en ökning 2018, tillbaka på 2016 års nivåer. Styrelsen beslutade under året om en utdelning på 37 miljoner kronor till aktieägarna.

”Omsättning och byråintäkt är inte nödvändigtvis helt korrelerade. Vid sidan av våra byråarvoden kan vi hantera stora inköp för våra kunders räkning som syns i omsättningen men som inte påverkar vår byråintäkt. Så beroende på om vi gör mycket produktion av t.ex. film så kan omsättningen gå upp, utan att byråintäkten ökar. Sen kan det också vara så att man befinner sig i lite olika faser med kundsamarbeten där man i nya samarbeten i regel måste lägga mer tid och kraft på strategi och konceptarbete och produktionen kommer något senare. Det viktigaste nyckeltalet för oss är därför byråintäkten.” skriver Andreas Dahlqvist, vd på Nord DDB Stockholm, i en kommentar till Resumé.

Strax innan sommaren 2019 hoppade Carl Nordling och Andreas Fabbe, vd respektive kreativ chef på produkt- och tjänsteutvecklingsbyrån Alchemy DDB, tillsammans med en rad medarbetare av byrån för att starta byrån Okto.

Under förra året inledde Nord DDB samarbeten med bland andra Tradera, SOS Barnbyar, Systembolaget och Telenor.

I februari tidigare i år meddelade Nord DDB:s vd Niclas Melin att även DDB Lettland skulle komma att införlivas i Nordnätverket.

Resumé söker Nord DDB:s vd Andreas Dahlqvist för en kommentar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.