onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nu lanseras Dentsus nya kreativa erbjudande i Sverige

Publicerad: 16 december 2022, 09:52

Catja Färdig (Business Director, Isobar), Jens Rundkvist (ansvarig för affärsområden Creative och CXM, Dentsu Sweden) och Lennart Söderberg (Business Director, MKTG).

Under fredagen lanseras Dentsu Creative Sweden, en sammanslagning av svenska Isobar och MKTG.

Ämnen i artikeln:

NyheterDentsuIsobarByråerMediebyråer

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Under sommarens Cannes Lions meddelade byråjätten Dentsu att man i samband med en omorganisation konsoliderar Dentsu MB, 360i och Isobar till ett enda varumärke, med namnet Dentsu Creative. Förändringen har pågått globalt och under fredagen lanseras Dentsu Creative Sweden, en sammanslagning av svenska Isobar och MKTG.

I ett pressmeddelande beskriver Jens Rundkvist, ansvarig för affärsområdena Creative och CXM på Dentsu Sweden, att ambitionen är att ta positionen som ”en av Sveriges mest framträdande kreativa byråer”.

– I och med övergången stärker vi affären med ett uppdaterat, komplett kreativt erbjudande. Vårt angreppssätt är holistiskt med syfte att hjälpa våra befintliga och nya kunder att navigera i en alltmer komplex verklighet, säger han. 

Under 2021 omsatte Isobar närmare 100 miljoner kronor och gjorde ett resultat på cirka tio miljoner, med en byråintäkt på 62,7 miljoner. De senaste siffrorna för MKTG gäller 2020 och då omsatte byrån drygt 41 miljoner med ett resultat på 518 000 kronor. Under 2021 fusionerades byrån in i upp i Dentsu Nordic AB.

I Sverige har Dentsu Creative kontor i Stockholm och Göteborg, med cirka 50 medarbetare. 

LÄS MER: Nätverkskartan: Konsolidering, riskkapital och nya uppstickare – så har ägandet ritats om i Byråsverige

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev