Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Nu minskar medieköpen

Publicerad: 14 Februari 2012, 08:12

2012 inleds i moll. I alla fall enligt Mediebarometern, som visar att medieinvesteringarna sjönk med sju procent i januari jämfört med samma månad 2011.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Mediebyråbarometern mäter medieköpen som förmedlas av medlemmarna i Sveriges Mediebyråer.

I januari sjönk dessa med 7,3 procent till 950 (1023) miljoner kronor.

Störst ras procentuellt sett står bio och radio för. Men i reda pengar är det tv och printkategorierna som är de stora förlorarna. Dagspress landsort backar med 11,6 procent, dagspress storstad med 15,2 procent och kvällspressen med 5,7 procent. Även utomhus tappar.

Vinnare är sök, DR/annonsblad, fackpress och populärpress. Sökord ökar med hela 52 procent jämfört med januari 2011. Men:

– Ökningen för sök med 52 procent kan sannolikt förklaras av helårsaffärer som har fakturerats i januari och ger kanske ingen rättvis indikation för 2012 som helår. Den största minskningen står bio för (-37 procent), det är dock väldigt låga nivåer i absoluta tal vilket gör att enstaka kampanjer får stort utslag, kommenterar Håkan Gustavsson, Mediachef, Aegis Media.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, kommenterar undersökningen på följande sätt:

− Januari är traditionellt en månad då medieinvesteringarna är förhållandevis låga jämfört med resten av året. Nedgången förstärks dessutom av det mycket osäkra ekonomiska läget i omvärlden. Detta har medfört att färre annonsörer än normalt har sina budgetar klara och godkända, och det får en direkt inverkan på investeringarna i januari.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.