Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Nyexade studenter fick inga jobb när pandemin slog till – startade egna byrån Spöket

Publicerad: 27 Oktober 2020, 12:12

Tobias Müller startar Spöket tillsammans med Hampus Cornéliusson.

Tobias Müller startade Spöket tillsammans med Hampus Cornéliusson när kreatörsduon märkte att de etablerade byråerna hade anställningsstopp. ”Vi vill skrämma liv i branschen med kreativ och intressant reklam som får konsumenterna att vakna”, säger Tobias Müller.


Ämnen i artikeln:

Göteborg

Kommunikationsbranschen är en av de näringar som har drabbats allra hårdast av pandemin och det kommer att ta tid innan vi kan göra en rättvis värdering över vilka konsekvenser det världsläge som vi befinner oss i kommer att få. En grupp som har drabbats extra hårt är alla de studenter som tog examen vid reklamskolor runtom i Sverige under vintern, våren och de som kommer upp på arbetsmarknaden under den kommande vintern. De som fått jobb på sina praktikplatser var de första att varslas, och för dem som inte fått jobb ännu blev det ännu svårare slå sig fram.

Copywritern Tobias Müller praktiserade tillsammans med art directorn Hampus Cornéliusson på Forsman & Bodenfors och Dear Friends under studietiden på Yrgo i Göteborg, blev prisade av skolan och fick ut flera jobb skarpt som dessutom blev uppmärksammade. En framtida karriär inom reklambranschen lovade mycket gott.

– Vi hade en väldig energi när vi gick ut i vintras. När pandemin kom kändes det som att kliva ut i en spökstad, säger Tobias Müller till Resumé. 

På Yrgo tog kreatörsduon bland annat fram den uppmärksammade kampanjen ”CP-fria-zoner” för assistanskooperativet GIL, ett uppdrag som kammades hem efter en klasspitch. För Göteborg & Co tog de fram GBG-talks som i höst belönades under Swedish Content Awards. Men 2020 blev inte som de hade tänkt sig. 

– Med tanke på hur mycket vi hade fått ut under studietiden var det extra konstigt att det var för svårt för oss att få jobb. Men vi fick ju ganska snabbt veta att det handlade om anställningsstopp. Liksom många andra trodde vi att den här pandemin skulle gå över, vi hade ju aldrig varit med om något liknande. Vi hade en lista över ställen där vi ville jobba, men hamnade längre och längre ned på skalan efter många nej. Det var då vi bestämde oss för att köra. 

I maj började duon konkretisera idén om en egen byrå. Byrånamnet Spöket hänvisar till att kreatörerna ska smyga i kulisserna. Till skillnad från att stå på en scen eller framför kameran handlar strategi och varumärke om att vara en ”Master of puppets”, som en spökskrivare. 

– Det är lite ironiskt eftersom den här branschen består av en hel del självuppfyllda personer. 

Förutom uppdraget för GIL jobbar byrån med ett antal andra uppdragsgivare, bland annat Stockholms universitet där byrån har producerat en kampanjfilm som går upp efter årsskiftet.

– Det känns lite läskigt att ge sig ut på det här sättet, men samtidigt skitkul. Jag upplever att vi har en större frihet att åstadkomma det vi vill jämfört med om vi hade blivit anställda av en byrå. Det är lätt att bli vingklippt. 

– Min erfarenhet av praktiken är också att mycket pengar försvinner i byråmodellen, med exempelvis en byråproducent som ska länka samman med produktionsbolaget. Vi vill skapa ett paraply under Spöket, med ett nätverk och kontaktnät som kunderna vet håller en viss nivå. Ett varumärke för duktiga människor. För årets förutsättningar har gjort att det finns ett stort utbud av talang där ute som inte är intresserade av att jobba på en traditionell byrå, just eftersom de vill ha mer att säga till om.

Ni är en ny byrå med två nyutexaminerade studenter. Har ni mandat från kunderna?
– Vi har haft tur att få ett förtroende från början. Vi har ingen projektledare och genom att vi som kreatörer håller kundkontakten så får vi total insyn i processen och tillvägagångssättet. Det här var inte tanken från oss initialt, men i dag inser vi att projektledaransvaret ger oss ett större kreativt utrymme. 

Visionen är att utmana branschen med kreativ kommunikation. Att gå emot den traditionella byråmodellen (en insäljning som många nya kommunikationsbyråer kommit med de senaste åren) med flexibilitet och bli en byrå med en handfull personer som inte är främmande för att samarbeta med andra konsultbolag. 

En nisch som Tobias Müller framhåller är kunskapen kring musik och ljudidentiteter vilken han bedömer ofta underskattas av andra byråer. Många pratar om fältet mellan kommunikation och populärkultur, men få har en gedigen strategi för att korsbefrukta varumärken med artister, menar han.

– Vi har kontakter med andra byråer och ser ingen prestigeförlust i att göra samproduktioner med etablerade spelare.

Hur har de varit att komma ut som oetablerad byrå med ett nytt varumärke i det osäkra klimat som ändå råder?
– Det har börjat bättre än vi trodde. Men det riktiga testet kommer nu. Vi har hittills främst jobbat mot kontakter vi har haft tidigare. Den stora utmaningen blir att hitta och övertyga kunder utanför våra cirklar. Jag tror det viktigaste för oss framåt blir att göra bra jobb och bygga case. Vi kommer också behöva kallpitcha och proaktivt höra av oss till kunder som vi vill jobba med och har kommunikationsidéer för. Det blir spännande att se vilka som nappar.

Hur upplever ni att den lokala marknaden i Göteborg har påverkats av pandemin?
– Jag vet inte om det har med corona att göra, men det är fegare än förr. Göteborg är ändå en stad med en stark tradition av spektakulär kommunikation. F&B och Sturm & Drang (som nyligen köptes upp av Gullers) är två exempel på byråer som har gjort fantastiska grejer. Men det känns inte lika levande nu. Många kunder verkar vara på sin vakt och har blivit mer försiktiga. Vi tar kreativ höjd på stort allvar och hoppas att vi får gehör för detta.

Ni är två reklamkreatörer och det här är första gången ni driver en byrå, har ni några bollplank när det kommer till att bygga företag?
– Egentligen inte. Men vi försöker suga in den information vi kan få, även från andra branscher där vi känner folk som har startat företag. Vi har ett nätverk där vi delar med oss av kunskap och det finns flera forum där man kan dela med sig av erfarenheter och lära av varandra, Jag upplever att många tar hjälp av varandra och precis som på gator där det finns många skomakare präglas andan av en kultur där insikten är att man sitter i samma båt och gagnar varandra, snarare än är bittra konkurrenter.

– Vi vill skrämma liv i branschen med kreativ och intressant reklam som får konsumenterna att vakna. Det ska hugga i magen eller tända en glödlampa. Vår inställning är att vilja ta över världen, att kunderna ska stå på kö. Man måste tänka stort för att det ska hända något.

Vad har varit den största utmaningen med att starta företag?
– Byråkratin, vilket kanske inte är ovanligt för just kreatörer. Det finns väl ingen som älskar att hantera konstiga dokument och skriva till Skatteverket. Vi bestämde oss tidigt för att ta in en redovisningskonsult som kunde ta hand om siffrorna, även om vi inte hade haft några kunder. Men det har gått förvånansvärt smärtfritt, myndigheterna är snälla än så länge och man får bra guidning.  

Läs mer: Tar examen mitt i krisen: ”Skulle man gräva ner sig nu skulle man typ inte kunna ta sig upp” 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Göteborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.