Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Nystartade byråns kris-”hack”: Digitalt lunchkoncept med marknadschefer

Publicerad: 4 Juni 2020, 12:05

Vad gör man som nystartad byrå när man inte kan träffa potentiella uppdragsgivare? Frank har skapat en digital plattform för lunchmöten och i veckorna har byråns vd Jesper Pålsson skickat ut en lunchinbjudan till bland annat Klarna, Ving, Audi och Google.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetJesper Pålsson

Resumé har tidigare rapporterat om Acnes tidigare USA vd Jesper Pålsson och hans byrå Frank som lanserades tätt inpå coronautbrottet. Inte optimalt för nykundsbearbetningen och därför har byrån delvis lagt om strategin under våren för att rikta sig mot den amerikanska marknaden.

Nu har Frank skapat ett koncept för digitala affärsmöten. Ett sätt att skapa ett tillfälle för nya kontakter, i andra hand stöttas Bank Hotell/ Hillenberg/ APO som är samarbetspartner.

Byrån har än så länge fått svar från bland andra Klarna, VW, Skoda, Ving, Apollo, Audi, Google, Advisa och Friskis& Svettis. Byrån har byggt upp en egen bokningsplattform där de som fått inbjudan själv kan välja vilken mat de vill ha och vilken dag de vill luncha. I bekräftelsen sen så fick de automatiskt en videolänk och en kalenderinbjudan.

Allt började med att Jesper Pålsson förde en diskussion med en vän som arbetar som affärsutvecklare på en större byrå i Stockholm om hur man bäst närmar sig folk i coronatider och kom fram till att det enda som funkar är att bjuda på lunch till Sturehof. De båda skrattade lite och lät tanken bero.

– Senare hade teamet en brainstorm kring hur vi ska nå ut till nya kontakter. Vi hade precis bollat idéer om hur vi kan stödja lokala affärsrörelser när vi klev in i det mötet, lite ”Hack the crisis”-tänk. 1+1 blev 3 och vi kläckte iden om att bjuda in till virtuella affärsluncher, säger Jesper Pålsson till Resumé. 

Byrån hade funderat ett tag på hur de som nystartad byrå under skule nå fram till marknadschefer på de företag de ville jobba med under dessa omständigheter.

– De här personerna är ju inte svältfödda på mejl och telefonsamtal direkt. Det var viktigt att inte framstå som störiga eller tjatiga. Att buda hem finlunch kändes som ett ambitiöst, men ändå uppriktigt sätt att skapa kontakt. Vi tror och hoppas också att många av de som inte bokar en lunch med Frank ändå uppskattar tilltaget och kanske har oss lite mer top of mind i framtiden.

Luncherna med Frank börjar rulla denna vecka med Google, Friskis&Svettis och på fredag med Advisa. Sedan är det tätt mellan bokningarna under de kommande veckorna. Jesper Pålsson säger att de siktar på är att landa runt 20 luncher.

Vad är målsättningen?
– Bygga vårt varumärke och stödja annan verksamhet samtidigt som vi visar förmåga att lösa problem. Om vi inte kan ses på Hillenberg för en lunch så tar vi Hillenberg hem till dig liksom. Sen finns det ju andra värdeskapande aspekter också, inte bara för Frank. Vi hjälper varandra. Det handlar inte om några större antal ordrar för APO, Bank Hotel och Hillenberg, men det är ändå pengar in och ett kul tilltag, även för dem.

Har ni fått in några kunder den här vägen?
– Inte än. Men hoppas att det är för att vi precis dragit igång. Vi har fått svar från bolag som VW, Skoda, Audi, Klarna, Google, Apollo, Ving med flera. Och det som är extra kul är att alla som svarar är så positiva och verkligen tycker att det är ett kul initiativ. 

Hur upplever ni att den digitala affärslunchen mötet skiljer sig från det fysiska?
– Det är ju ett helt nytt fenomen för både oss och de personer vi äter lunch med. Men hittills så känns det ganska kul, och konstigt nog lite mer avväpnande än att ses på ett vanligt lunchmöte. Det blir liksom en kul grej nu. Och det har blivit ganska mycket prat om maten i sig. Väldigt bra mottagande och energi överlag tycker jag. Skönt att sprida lite positiva vibes i dessa tider.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.