Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Oh My startar hållbarhetsbolag – vd:n om satsningen: ”Ett naturligt nästa steg”

Publicerad: 19 oktober 2022, 13:07

Sara Thun Arodén, vd på Oh My.

Foto: Christian Gustavsson

Oh My:s nya bolag Promise hjälper företag att välja rätt väg i hållbarhetsarbetet. Verksamheten har dragit i gång under hösten och har hunnit teckna affärer med Piteåföretaget Sunpine, Lesjöfors och vindkraftproducenter. ”Problemet med vår bransch är att vi inte alltid kan avgöra om en viss insats är hållbar eller inte”, säger Sara Thun Arodén, vd på Oh My.

Ämnen i artikeln:

NyheterOh MyPeople People PeopleByrånätverkHållbarhet

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Tillsammans med hållbarhetsexperten Pernilla Kearney startar kommunikationsbyrån Oh My bolaget Promise, som hjälper företag och verksamheter att upprätta och integrera hållbarhetsarbeten. Syftet är att både minska företagens påverkan på och beroende av natur, och samtidigt stärka konkurrenskraften och driva affären.  

– Vi vill gärna hjälpa våra kunder att bli mer hållbara, men inte heller riskera att medverka till någon form av greenwashing. Vi på Oh My är bra på hållbarhetskommunikation, men vi har inte kunskapen att förändra på riktigt hos företagen. Som byrå kommer vi ofta in när kunden redan har valt sin hållbarhetsväg, och kan inte alltid bedöma om det är rätt eller inte. Med hjälp av gänget på Promise kan vi faktiskt hjälpa ledningsgrupper och hållbarhetschefer att hitta rätt väg framåt, säger Sara Thun Arodén, vd på Oh My, till Resumé. 

Just nu är Promise ett affärsområde inom Oh My, men tanken är att det i sinom tid kommer bli ett eget bolag inom byrånätverket People, People, People (PP), där Oh My ingår. Verksamheten har dragit i gång under hösten och har hunnit teckna affärer med Piteåföretaget Sunpine, Lesjöfors och vindkraftproducenter.

– Promise kommer verka inom ett PPP-sammanhang, men det behöver inte alls vara vi som kommer in och gör kommunikation på hållbarhetsarbetet. Förhoppningsvis kan det vara vi, eller så sköter kunderna det själva inhouse. Det kommer inte vara ett krav att köpa hela paketet, säger Sara Thun Arodén. 

LÄS MER: Volt signerar Clean Creatives – bojkottar fossilindustrin

Att en kommunikationsbyrå, vars uppdrag bland annat är att bidra till ökad försäljning, startar ett hållbarhetsbolag – hur väl funkar den kombinationen?
– Jag tycker absolut att de två delarna går att kombinera. Om du gör en stor hållbarhetssatsning som bolag, då vill du så klart kommunicera det. Annars blir det inte lika kraftfullt. Så det finns absolut en relevans där, problemet med vår bransch är att vi inte alltid kan avgöra om en viss insats är hållbar eller inte. Risken är att vi gör kampanjer för något som sedan inte visar sig leva upp till begreppet hållbarhet. På så vis tycker jag att det här är ett steg i rätt riktning – nu samarbetar vi med ett gäng miljövetare som är experter på riktig hållbarhet.

Kommer vi få se fler byråer kroka arm med hållbarhetsbolag?
– Jag vet inte, men det vore roligt om det blev så. Det skrivs ju mycket om greenwashing och byråbranschens påverkan på den problematiken. Många vill göra rätt, men vet inte hur. Ingångsvärdet i den här satsningen är att vi faktiskt erkänner att vi inte alltid vet. 

Vad hoppas du ska komma ut av Promise?
– Att göra skillnad på riktigt är poängen. Kombinationen miljövetare och affärsutvecklare som Promise består av är intressant, för jag tycker inte att lönsamhet och hållbarhet behöver eller ska vara varandras motsatser. Och att just Oh My satsar på ett bolag inom hållbar utveckling, skapar också möjligheter att växla upp det befintliga värdegrundsarbetet; schysst i en större omfattning. Att på riktigt kunna hjälpa företag navigera rätt i utmanande kommunikationsfrågor som bidrar till mer hållbara affärer, känns som ett naturligt nästa steg och helt rätt för oss och hela PPP-koncernen. 

I det medarbetarägda byrånätverket People People People (PPP) ingår förutom Oh My även Spoon, Trickle, The domain was taken, Post Stockholm, Gabardin, KIT och Fuze PR. 

LÄS MER: Greenwashing allt mer frekvent – så förändrar ny praxis spelreglerna för hållbarhetsmärkningar

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev