Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag06.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Ökad vinst för Bonniers byrånätverk

Publicerad: 14 Augusti 2020, 09:47

Anders Ribba är koncernchef på Real Agency Group.

Både omsättning och vinst ökar för byrånätverket Real Agency Group under 2019. Stjärnan i portföljen blev mediebyrån Trickle, som visade en tillväxt på 400 procent.


Ämnen i artikeln:

KITSpoonOh MyReal Agency Group

Bonniers byrånätverk Real Agency Group bildades 2018, och bestod under fjolåret av Spoon-gruppen, Oh My-gruppen, Trickle, KIT, The Domain Was Taken och Infunnel. Nätverket har sedan årsskiftet öppnat upp för att ta in en ny ägare, motiverat att bolagsbygget inte passar in i deras portfölj

Nu delar byrånätverket med sig av sina siffror för 2019. Både omsättning, byråintäkt och vinsten växer. Omsättningen landar på 361 miljoner kronor, byråintäkten på 250 miljoner kronor och resultat (EBIT) landar på 20 miljoner kronor. Vinstmarginalen uträknad utifrån EBIT landar på 8 procent. 

Bäst rent tillväxtmässigt går det för Trickle, som jobbar med digital distribution. Under året nådde bolaget en tillväxt på över 400 procent. 

– Vi är nöjda med att vi lyckats växa och förbättra resultatet samtidigt som vi tagit kostnader för nya satsningar som redan visar lovande resultat, säger koncernchefen Anders Ribba i ett pressmeddelande. 

Tillskott till byrånätverket under året var Storyco, Spoon MarketingTech, KIT och Spoon Inhouse samt förvärvet av Helikopter Brand Design som nu införlivats i Oh My. De nysatsningar man finansierat under året påverkade marginalen något.   

– Tar man hänsyn till de extraordinära engångskostnader som vi tog under året för olika satsningar så har vi ökat vinsten på EBITA-nivå med 21 procent i gruppen, säger koncernchefen.  

Tillväxten under pågående räkenskapsår lär dock tappa fart till följd av coronapandemin. Här ser dock Real Agency Group en fördel i att de olika bolagen i nätverket kan stötta varandra. 

– Vi har förstås delar av verksamheten som tappat under corona, men samtidigt har andra delar vuxit. Det är en styrka att vi har varandra när det är tuffare tider, säger Anders Ribba.

Real Agency Group

Siffror 2019 (2018 inom parentes): 

Omsättning: 361 MSEK (322 MSEK) Förbättring: +12% 

Byråintäkt: 250 MSEK (228 MSEK) Förbättring: +10% 

EBITA: 20 MSEK (18 MSEK) Förbättring: +10% 

 

Real Agency Group bestod 2019 av följande bolag: 

Spoon-gruppen (Spoon Sthlm, Gbg, Malmö, Helsingfors, Oslo, London) 

Oh My-gruppen (Oh My Sthlm, Oh My Piteå, Oh My Halmstad, Oh My Oslo, Oh My Skellefteå) 

Trickle, Trickle GBG 

KIT 

The Domain Was Taken  

Infunnel 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.