Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Ökad vinst för Make Your Mark

Publicerad: 13 Juli 2020, 06:55

Make Your Marks vd Jonas Terning var tidigare chefredaktör på tidningen Café.

Foto: Press

Efter ett år med fokus på tillväxt redovisar Aller medias contentbyrå en högre vinst.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaMake Your Mark

Contentbyrån Make Your Mark grundades 2006 och är sedan 2014 ägt av Aller media. Bland kunderna finns bland andra H&M, Lidl, NK och Adidas. Byrån bygger sina intäkter på strategisk rådgivning och produktion inom film, sociala medier, webb, podd och tidningar. 

Det är ett år med fokus på tillväxt som Make Your Mark lämnar bakom sig, enligt förvaltningsberättelsen. Befintliga uppdrag har utökats och flertal nya kunder har tillkommit, vilket fått byråintäkten att växa. Nyckeltalet redovisas dock ej separat. 

”Make Your Marks verksamhetsår har präglats av fokus på marknadsföring och försäljning med målet på marknaden”, går att läsa i årsredovisningen. 

Omsättningen för det brutna räkenskapsåret 2018/2018 sjönk dock något, från 72,4 miljoner kronor, till 68,1 miljoner kronor. Vinsten nästan dubblades, från 2,5 miljoner kronor, till 4,8 miljoner kronor. Under året skapades dock det helägda dotterbolaget MYM Publishing, där Make Your Mark också redovisar sina intäkter. Slår man ihop intäkterna för båda bolagen blir omsättningen betydligt högre, och landar på 83,9 miljoner kronor. Vinsten stiger också, till 5,9 miljoner kronor. 

Under året har Make Your Mark gjort flertalet rekryteringar, och har nu ett medelantal anställda på 38 personer. 

Make Your Mark skriver i verksamhetsberättelsen att de med tillförsikt ser fram emot ytterligare ökad tillväxt 2019/2020. Frågan är dock hur coronapandemins följder påverkar den prognosen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Aller MediaMake Your Mark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.