Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Omikron sprider sig – så hanterar byråcheferna julfesten: ”Problematiskt givet smittläget”

Publicerad: 13 december 2021, 14:12

Spridningen av coronavarianten Omikron har ställt in flera julfester runtom i näringslivet. Omkring en av fem byråer som Resumé har pratat med väljer att göra detsamma: ”Det är inte med glädje, våra medarbetare har verkligen kämpat i år och hade verkligen förtjänat en rejäl julfest”, säger Spoons Marte Ramborg.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Veckorna inpå julafton betyder julfest och julbord på svenska arbetsplatser, och kommunikationsbranschen är sannerligen inget undantag. Men när smittspridningen av covid-19 ser ut att öka igen och med omikron-varianten av viruset på ingång ligger det kanske närmare till hands att snegla över axeln, på den hostande kollegan.

Det är få som har undgått julbordet på restaurang Louise i början av december som blev ett superspridarevent där 120 personer rapporterades smittade av coronaviruset siffran av andelen smittade med omnikrom-varianten ökade för varje dag i grannlandet som nu har rekordhöga coronatal.

Resumé har under förra veckan hört av sig till ett 90-tal byråer inom olika discipliner för att se hur de resonerar kring coronaläget och julfestens vara eller icke vara.

Klart är att de flesta väljer att visa grönt ljus för julfest. Byråcheferna har i flera fall infört olika typer av förebyggande åtgärder för att undvika ett eventuellt coronautbrott i sina organisationer inför julledigheten.

Edisens tillväxtchef Magnus Widgren

– Låt oss vara ärliga med varandra – vi gillar fest. Vi har saknat varandra, dubbelvaccinerat oss och ser fram emot att träffas för en julavslutning i linje med regeringens rekommendationer.

Bloomys Per Jaldeborg:

– Vi kommer genomföra vår julmiddag som planerat då alla är vaccinerade och mår bra. Vår utgångspunkt är för det precis som för allt annat kring Covid-19 att följa FHM:s rekommendationer.

Westanders vd Patrik Westander berättar att byrån fick hjälp att genomföra ett trängselfritt julbord på Skeppsholmen i förra veckan. 

– Vi har tillfälligt återinfört minst armlängds avstånd till andra personer för att generellt minska smittrisken i ett läge med en rekordhög decemberprognos.

The Amazing Society planerar att ha en julkonferens med middag:

– Det är problematiskt givet smittläget men deltagare på konferensen kommer alla behöva visa upp ett 24h färskt negativt covid-test som vi tillhandahåller, säger vd:n Tobias Franzén.

Borg Owillis creative director David Borg:

– Julfest ska det nog bli, krogbranschen måste få sitt den här julen men vi får se. Annars blir det antagligen mer jobb hemifrån resten av december.

Måns Jacobsson Hosk, Kurppa Hosk:


– Vi kommer att ha julfest men med krav på att alla testar sig på morgonen innan julfesten samt uppvisar vaccinationspass.

Oh My hade sin julfest för två veckor sedan.

– Lite tidigt kan tyckas men snön hade kommit och det blev lyckat och julstämningen infann sig. Då var det inget direkt snack om restriktioner så vi kunde genomföra en tämligen traditionell julfest med bra uppslutning. Internt liveband förgyllde och vi åkte partybuss runt Södermalm med en chaufför som heter Johnny, säger Christian Albinsson.

JMWGolin, Vinter, Garbergs Malmö, Zellout, Ny Studio, B-Reel, Frank Digital, Perfect Fools Geelmuyden Kiese och Halvarsson & Hallvarsson och flera andra byråer som vill vara anonyma har också valt eller planerar att genomföra olika typer av interna julaktiviteter, men betonar att de har följt rekommendationerna från FHM samt i flera fall använt snabbtester för att få till en så pass smittsäker tillställning som möjligt.

Flera julfiranden i branschen hänger dock löst. Många byrå-vd:ar som Resumé pratar med följer utvecklingen av coronaläget och kommer att sätta ned foten i veckan:

– Vi har planerat en julavslutning men följer nu utvecklingen för att se om det är lämpligt att genomföra eller inte, säger anr+1:s vd Anna Celay.

Le Bureaus vd Gustaf Sehlstedt säger att byrån planerar en julmiddag i veckan:

– Vi är alla vaccinerade, vi kommer vara ensamma i en lokal som är rymlig, så vi har fortfarande gott hopp om att det kan bli av. Dessutom planerar vi alla att som extra försiktighetsåtgärd göra ett snabbtest kort inpå, för säkerhets skull. Om nu inte smittläget förvärras och smittskyddsåtgärderna går in i nästa fas, då kanske vi får tänka om.

BCW:s Marta Karlqvist:

– Vi har ingen julfest i år, däremot har vi ett julbord bokat – men huruvida det blir av eller ej beror ju på hur rekommendationerna ser ut då.

Valentin Experiences vd Magnus Tengby säger byrån planerar julfest på kontoret och sedan på hyrd lokal. En agenda som kan ändras beroende på utvecklingen av smittan:

– Självklart bevakar vi alla restriktioner och skulle läget förvärras ändrar vi våra planer. Vi har lärt oss att vara lösningsorienterade.

Bjarne Otterdahl på Identity Works:

– Vi har planer på en efterlängtad fysisk julfest men kommer avgöra i veckan om vi genomför denna enligt plan eller hittar andra former.

Även Silver, Ord & Bild och Garbergs följer nyhetsläget för att ta ett beslut om julfriande.

Flera byråer har dock valt att ställa in firandet. NoA ställde in sin gemensamma julfest och för Bold blir det i stället en intern samling med julmiddag tillsammans på Bold.

– Vi kommer att covidtesta alla medarbetare inför den interna samlingen, säger Carl-Fredrik af Sandeberg.

– Vi kör ingen stor julfest i år, utan endast mindre julfiranden i teamen, säger Stendahls vd Henrik Segergren

Publicis Groupe i Sverige har valt att ställa in sin julfest i år på grund av smittläget, ett tråkigt men nödvändigt beslut menar vd:n Emma Thorp.

– Som arbetsgivare har vi ett stort ansvar för våra medarbetares hälsa och säkerhet och vi vill göra vårt yttersta för att minska smittspridningen både hos oss och i samhället. I år firade vi med digitalt julmingel och ser fram emot en stor fest i vår i stället.

Till skillnad från Oh My hann inte systerbyrån Spoon ha någon julfest i år. Byrån rekommenderar hemarbete i den mån det går givet coronasituationen.

– Det är inte med glädje, våra medarbetare har verkligen kämpat i år och hade verkligen förtjänat en rejäl julfest. Men som situationen med smittspridningen och rekommendationerna är kan vi inte med gott samvete genomföra festerna, säger Spoons CEO Marte Ramborg.

Haus, Ruth, Fältman & Malmén, Season5, Narva är andra byråer som väljer att skala ner firandet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.