Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Omnicom presenterar kvartalsresultat

Publicerad: 20 juli 2022, 08:27

Omnicoms omsättning ligger stadigt på 3,5 miljarder dollar-strecket. Tack vare organisk tillväxt kan man justera prognosen för helåret 2022 uppåt.


Ämnen i artikeln:

OmnicomEkonomiNyheter

Omnicom är den första av de stora reklambolagen att presentera sin kvartalsrapport. Omsättningen ligger på ungefär samma nivå som samma period 2021, 3,5 miljarder dollar, men rörelsemarginalen sjönk från 15,9 procent för andra kvartalet 2021, till 15,2 procent andra kvartalet 2022. Bolagets organiska tillväxt ligger på 11,3 procent, vilket är något lägre än första kvartalet 2022 (11,9 procent). 11,3 procent motsvarar omkring 404 miljoner dollar. 

Omnicoms verksamhet i Europa såg en tillväxt på 15 procent, och verksamheten i Storbritannien växte med 12 procent. USA, som står för m er än hälften av verksamheten, växte med 10,7 procent medan Asien såg en tillväxt på 4,7 procent. Resultaten från andra kvartalet gör att Omnicom justerar sin prognos för tillväxt 2022 till 6,5–7 procent, vilket är en halv procentenhet högre än tidigare prognoser.

Förvärvsintäkterna minskar med 6,7 procent, detta främst på grund av att man lämnade Ryssland efter invasionskriget. 

Nyckeltal Q2 2022 (Q2 2021)

Omsättning: 3 567 mn dollar (3 571 mnd)

Rörelseresultat: 541 mnd (568 mnd)

Rörelsemarginal: 15,2 procent (15,9 procent)

EBITA: 562 mnd (589 mnd)

EBITA-marginal: 15,8 procent (16,5 procent)

Organisk tillväxt: 11,3 procent

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

OmnicomEkonomiNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.