Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Omställningsår för Chimney - vill bredda verksamheten

Publicerad: 7 September 2020, 08:30

Under 2019 ökade Chimneys omsättning både i Sverige och globalt. Strategin framöver är att ta en större del av produktionskedjan.


Ämnen i artikeln:

Chimney

Under 2019 växte Chimney i både Sverige och resten av världen. För den svenska verksamheten ökade omsättningen till 195 miljoner kronor (175 Mkr) medan de globalt, i bolaget Boiling Water AB, ökade till 420 miljoner kronor (382 Mkr). I Sverige minskade rörelseresultatet till 37 miljoner kronor (42 Mkr) medan det i Boiling Water steg till 33 miljoner kronor (9 Mkr).

– Att vi backar något i Sverige men ökar i övriga gruppen är en del av vår strategi. Historiskt sett har Sverige stått för en stor del av gruppens lönsamhet men nu försöker vi involvera fler delar i gruppen i varje projekt och samtidigt bidra med vår kompetens i Sverige för uppdrag på andra marknader. Vår ambition är att ha en  PnL i hela gruppen över tid, säger Joakim Kempff, europeisk vd på Chimney.

Chimney bildades som ett post-produktionsbolag men har de senaste åren utvecklats till att jobba mer med hela kedjan, från idé till produktion och post. Bolaget sysslar med både reklamfilm och drama, förra året gjorde de bland annat post-produktionen för serien ”Störst av allt”, något som inneburit att de nu är en certifierad Netflixpartner.

Förra året gick de samman med det amerikanska mediebolaget Vigor.

LÄS MER: Chimney går samman med amerikanskt mediebolag – växlar upp inom datadrivet

Joakim Kempff berättar vidare om att Chimney befinner sig i en process där de breddar verksamheten. Tidigare har post-produktionen stått för en stor del men framöver hoppas bolaget att kunna jobba mer med hela produktionskedjan. Anledningen är att de börjat få mer och mer förfrågningar direkt från slutkund som vill att de ska leverera från ax till limpa.

– Det handlar inte bara om att kunderna vill spara pengar utan kostnaderna bör stå i relation till vad man får för pengarna. Vi är inte billigast men har hittat effektiva och förenklande processer för hur vi driver både projekt och verksamheten, säger Joakim Kempff.

LÄS MER: Chimney Vigor Group köper Malmö Reklambyrå

Enligt honom har en kund som Netflix lett till att de blivit än mer effektiva i sättet de arbetar på. Bolaget har trots pandemin inte velat ändra på leveransdatumen, något som tvingar Chimney att hitta snabbare sätt att jobba på. Fortsätter Netflix producera svenska tv-serier kan partnerskapet komma att bli lukrativt.

– Det räcker med att titta på den förväntade tillväxten hos Netflix och de andra streamingplattformarna för att se vilken potential det finns. 

Precis innan pandemin lamslog världen hann integreringen med Vigor bli färdig. Den svenska jätten har dock, precis som alla andra, kommit att påverkas av pandemin.

– Nu ser vi att allt börjar dra igång igen men under våren stod särskilt inspelningarna av tv-serier och filmer stilla. Tillväxten kommer därför inte bli som vi hade planerat men vi räknar med att vara i fas någon gång under våren 2021, Däremot ser vi att vi kommer att komma if as snabbare med våra kommunikationsuppdrag, säger Joakim Kempff.

Fotnot: I en tidigare version av artikeln påstods felaktigt att Chimney skulle fasa ut sin post-produktion.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Chimney

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.