Byråer
Onemotion: ”Levererar rekordvinst under pandemin”
Publicerad: 30 september 2021, 09:55
Tack varit stark digital tillväxt blir det brutna räkenskapsåret 2020/2021 ett rekordår för eventbyrån.
Liksom större delen av kommunikationsbranschen, och i synnerhet eventsektorn, drabbades Stockholmsbaserade Onemotion hårt av pandemin. När försäljningen helt stannade av i samband med coronautbrottet krympte rörelseresultatet med hela 78 procent till 800 000 kronor (2,6 miljoner kronor).
LÄS MER: Åtta trender – så kommer pandemin att påverka eventbyråerna på längre sikt: ”Sker en kapplöpning”
Eventbyrån som har breddat affären till reklamtjänster och pr under de senaste åren använde pandemin och kapitalet i kistorna till att rusta. Strax efter att pandemin var ett faktum satsade byrån på egna studios och en egenutvecklad digital eventplattform, vVenues, som nyligen avknoppades i ett eget bolag.
LÄS MER: Nu försvinner deltagartaket – eventbyråerna jublar: ”Antar att branschen kickstartar”
Satsningen gick hem så pass bra att Onemotion avbröt korttidspermitteringarna i augusti 2020. I ett pressmeddelande konstaterar bolaget att det brutna räkenskapsåret blev det bästa i bolagets historia. Rörelseresultatet (EBIT) landar på 6,4 miljoner (800 tkr) och byråintäkten ökar med 62,5 procent till 52 miljoner kronor (32 mkr). Under perioden har byrån genomfört fler än 400 digitala evenemang.
– Vi är väldigt glada att allt hårt arbete givit resultat. Vi är fler anställda än före pandemin vilket också gör oss också väl förberedda inför återstarten nu när restriktionerna släpps, jag är också övertygad att de digitala eventen är här för att stanna som ett komplement till de fysiska, säger Mats Mileblad, vd på Onemotion IMC i en kommentar.