Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pack Train byter spår: ”Vi är långt mer än en sponsringsbyrå”

Publicerad: 18 oktober 2021, 07:47

Pack Train byter riktning och blir en renodlad sports marketing-byrå. ”En av våra absolut största styrkor är att vi inte bara pekar på vad man bör göra, utan även hur. Det gör oss unika, andra aktörer fokuserar på rättigheter, aktiveringar eller försäljning av sponsring,” säger grundaren och vd:n Ulf Björnemark.


Ämnen i artikeln:

Pack TrainSporträttigheter

När Joel Pallvik, Alexander Stempel och Ulf Björnemark grundade Pack Train 2015 var uppdraget att höja den strategiska och kreativa nivån på aktivering av sponsorskap, och fick snabbt genomslag med stockholmsklubbarna AIK, Hammarby och Djurgården. I samma veva har man också arbetat med Volkswagen, något som uppmärksammats internationellt.

– Vi fick en flygande start med VW när vi aktiverade deras partnerskap med AIK, Djurgården och Hammarby. Fotbollskoden lyftes upp av The Guardian som satte press på Premier League och det hyllades av flera tidningar, säger Ulf Björnemark, vd på Pack Train.

Byrån har också jobbat med sponsorer som SEB, Craft och Spendrups, och har blivit belönade i branschtävlingen Gyllene Hjulet.

– Det vi märker nu är att vi inte är en sponsringsbyrå, vi är långt mer än det då vi jobbar med mer strategiska frågor. Vi är extremt vassa på att skapa pr-strategiska koncept för sportens värld och vi har en särställning i Sverige då vi besitter kompetens inom analys, strategi och genomförande. En av våra absolut största styrkor är att vi inte bara pekar på vad man bör göra, utan även hur, och det gör oss unika då andra aktörer bara fokuserar rättigheter, aktiveringar eller försäljning av sponsring, säger Ulf Björnemark i ett pressmeddelande.

Det nya erbjudandet som Pack Train erbjuder innefattar upphandlingsstöd, organisationsutveckling och försäljningsstöd. I samband med den nya riktningen omvandlas ai-verktyget Sponswatch till ett dotterbolag. 

– Vi har skapat en sofistikerad infrastruktur av olika mediabevakningsverktyg, en egen metod för hur materialet levereras till ai:t som analyserar exponeringen på detaljnivå. En av anledningarna till att vi bolagiserar verktyget är att vi ser internationell potential och vi har redan förfrågningar och intresseanmälningar från några av Europas största fotbollsklubbar. Men ska vi kunna hantera dessa måste vi utveckla verktyget än mer och det kräver investeringar. Just nu kör vi piloter, säger Ulf Björnemark.

– Pack Train riktar sig till förbund, ligor och klubbar som vill maximera sina kommersiella intäkter och till partners och sponsorer som vill maximera effekten av sina partnerskap. Sponswatch riktar sig till förbund, ligor och klubbar som vill redovisa hur mycket exponering deras sponsorer får genom ett partnerskap, sammanfattar Ulf Björnemark. 

LÄS OCKSÅ: Byrån ska ge damhockeyn större intäkter: ”Engagerar som aldrig förr”
LÄS OCKSÅ: Nya Superligans lansering – ett kommunikationshaveri: ”En fruktansvärt lång uppförsbacke”

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pack TrainSporträttigheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.