Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Pandemin blev en tvärnit – Ord & Bild vänder till förlust

Publicerad: 3 Mars 2021, 10:08

Peter Jansson Ling är vd på Ord & Bild.

Omsättningen krymper och Ord & Bild vänder till förlust. Framöver ser dock Karlstadsbyrån ljust på framtiden.


Ämnen i artikeln:

Ord&Bild

Den Karlstadsbaserade fullservicebyrån Ord & Bild grundades redan 1982, och har under åren arbetat med kunder som Lärarförbundet, Pernod Ricard och TV4. 

När företaget summerar det brutna räkenskapsåret 2019/2020 görs det med ordet udda. 

”Men 2019-2020 är förstås ett udda verksamhetsår för oss alla. Corona-pandemin sätter sin prägel på det mesta. För Ord & Bilds del blev det inte en inbromsning i februari utan mer som en tvärnit”, skriver byrån i sin verksamhetsberättelse.

Till exempel tvingades en av Ord & Bilds kunder, Birka Cruises, att lägga ner. Museet Fotografiska och löparloppet Blodomloppet ställde in uppdragen på obestämd tid. 

”Mars till juni är normalt sett goda intäkts månader för byrån vilket passade dåligt det här året.”

Omsättningen i koncernen sjönk med flera miljoner kronor, till 21 miljoner kronor. Samtidigt vänder byrån till förlust. Från att ha gjort ett resultat efter finansiella poster på dryga miljonen landar posten i år på -135 000 kronor. Antalet anställda minskade med en person. 

Byrån beskriver resultatet som rimligt, och poängterar att nya uppdragsgivare har tillkommit samt flera fortsatt i god fart. 

När förvaltningsberättelsen summerades i slutet av 2020 har till exempel uppdraget för Världskultursmuseerna i Stockholm och Göteborg tagit fart. Ord & Bild har också börjat arbeta med gamingbolaget Embracer Group. 

”Andelen uppdrag inom varumärkesstrategi och konceptutveckling är fortsatt stor. Byrån har också stora och djupa uppdrag inom digitalisering, som ligger bortom vad som brukar förknippas med reklam- och kommunikationsbyråer. Under året har byrån också producerat flera nya, komplexa webbplattformer”, skriver de.

Ord & Bild 2019/2020

Koncernen 

Nettoomsättning: 21 Mkr (27 Mkr))

Resultat efter finansiella poster: -135 000 kronor (1 Mkr)

Soliditet: 32% (30%)

Antal anställda: 17 (18)

 

Moderbolag

Nettoomsättning: 1,3 Mkr (1,3 Mkr)

Resultat efter finansiella poster: -135 000 kronor (1 Mkr) 

Soliditet: 63% (54%)

Antal anställda: 1 (1)

I parentesen syns föregående räkenskapsårs siffror. 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ord&Bild

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.