Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pandemin grusade tilltänkta tillväxten – nu laddar Borg Owilli om

Publicerad: 1 juni 2021, 12:41

Tidigare i år producerade Borg Owilli podcasten ”Från A till B” för Transportföretagen.

Inför 2020 hade contentbyrån Borg Owilli riggat för tillväxt. Även om byrån levererar ett stabilt bokslut kom pandemin i vägen för ambitionerna om att växa. Enligt vd Mikael Owilli har dock 2021 inletts med både ökad omsättning och lönsamhet i jämförelse med tidigare år.


Ämnen i artikeln:

Borg & Owilli

Borg Owilli, nuförtiden utan ”&”, har på bara några år utvecklats till en av landets större contentbyråer. Byrån, som drivs av vd Mikael Owilli och kreative chefen David Borg, har inte minst jobbat med företag inom B2B-sfären och tagit fram kreativt innehåll som ofta bryter mot B2B-konventionerna.

Nu har byråns bokslut för 2020 kommit in. I samband 2019 års bokslut berättade Mikael Owilli att byrån rustade sig för att göra ordentlig tillväxt, något som påverkade det årets vinstmarginal. Byrån byggde bland annat en egen podd-studio och anlitade expertis för att öka satsningen på just podcasts. 

När siffrorna för 2020 nu kommit in visar det sig att omsättningen visserligen steg, från 60,9 till 62,5 miljoner kronor, men förmodligen inte lika mycket som byrån hoppats. Stora delar av året var dock kraftigt påverkat av pandemin, något bolaget understryker i sin årsredovisning. Under Q2 och Q3 var medarbetarna permitterade, vid sidan av det utnyttjade bolaget även stödet kring sänkta sociala avgifter. Byråns kreative chef David Borg har tidigare berättat att 2020, precis som för många andra, inleddes tufft med permitteringar och ett par uppsägningar. Till hösten gick byrån dock segrande ur ett antal pitcher och fick snurr på sitt erbjudande inom distribution. I samband med att pandemin slog till reviderade byrån även sina ekonomiska mål.

– Med facit i hand och sett till omständigheterna gör vi ett klart godkänt år. Jag upplever att vi var snabba med att revidera vår budget och sjösätta rätt strategi för att bibehålla stabiliteten under ett svårt år, säger Mikael Owilli till Resumé.

EBIT-resultatet skrivs till 1,1 miljoner kronor, upp från 2019 års 448 000 kronor men långt under 2017-2018 års siffror som översteg 10 miljoner kronor. Samtidigt som både omsättning och vinst ökade marginellt minskade byrån under året från 38 till 35 anställda.

Mike Owilli berättar att det är efterfrågan på digitala produkter, inte minst podcasts, som växer medan efterfrågan på print minskar. 

Hur har Q1 och snart avslutade Q2 under 2021 sett ut rent ekonomiskt?

– Under första kvartalet 2021 har vi lyckats öka både omsättning och lönsamhet jämfört med tidigare år. Även årets andra kvartal ser mycket lovande ut. Vi har på sistone genomfört stora projekt för kunder som TietoEVRY och Livsmedelsföretagen samt vår nya employer branding satsning ”Ingenjörsfördomar”. Därtill har vi en spännande pipeline och rekryterar nu flera nya medarbetare. Så länge det ekonomiska läget i världen är under kontroll finns goda möjligheter till fortsatt tillväxt. 

Under året tog Borg Owilli hem ett guld i contentkategorin av internationella Drum Awards för Essity-podcasten ”Essential talks”, tog fram true crime-podden ”Kalla bedrägerier” för Klarna och fick in storkunden Nexer (tidigare Sigma IT).

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Borg & Owilli

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.