Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pandemin hårt slag mot Hummingbirds: ”Det är vinna eller försvinna”

Publicerad: 7 juli 2021, 13:07

Clas Vingård, vd på Hummingbirds.

Reklambyrån Hummingbirds lönsamhet halverades under 2020 – en direkt följd av coronapandemin. Vd Clas Vingård ser dock positivt på framtiden. ”Hösten 2020 märkte vi en framåtanda hos uppdragsgivarna igen och det är något som hållit i sig”, säger han.


Ämnen i artikeln:

HummingbirdsCoronavirusetEkonomiBokslutReklambyrå

Stockholmsbaserade reklambyrån Hummingbirds drabbades hårt ekonomiskt av coronapandemin. Omsättningen minskade från nästan 28 miljoner kronor till cirka 22 miljoner, medan vinsten dalade från 4,2 miljoner för att 2020 landa på 1,6 miljoner. Även byråintäkten tog stryk, som minskade från 19,5 miljoner till 15,5. Det ger en rörelsemarginal på 11 procent för 2020, att jämföra med 22 procent året dessförinnan. 

– 2020 var ett oerhört utmanande år på många sätt men också ett år som i efterhand visar på den handlingskraft och vilja vi har på Hummingbirds, säger vd Clas Vingård

– Det snabba omställning vi gjort i kombination med de oerhört starka jobb och vår vinst av silverägg är ett bevis på att vi kan hantera det mesta och ändå leverera på 100 procent, fortsätter han. 

LÄS MER: Här är kvittot: Bäddat för ekonomisk kris – redan innan corona

De dalande siffrorna är enligt Clas Vingård direkt kopplade till pandemin.  

– Den slog snabbt och hårt mot våra kunder och då givetvis även oss. Vi arbetade bland annat med strategi och konceptuell utveckling för några av Sveriges ledande krogkoncerner vilket så klart ganska omgående var tvunget att pausas helt. 

Hummingbirds har inte tappat några av de större uppdragsgivarna under året, utan det handlar främst om att många jobb pausades eller ställdes in helt under våren. 

– Vi kunde också följa pandemins framfart från bransch till bransch där krog och mindre uppdragsgivare påverkades snabbt medan verkstad och industri påverkades några månader senare. 

Enligt förvaltningsberättelsen har 2021 dock startat starkt, med många nya uppdrag och kunder inom olika branscher, exempelvis Brookfield Underwriting.

– Hösten 2020 märkte vi en framåtanda hos uppdragsgivarna igen och det är något som hållit i sig. Det är vinna eller försvinna och full fart framåt helt enkelt och allt tyder på ett starkt 2021, säger Clas Vingård. 

Nyckeltal Hummingbirds

Omsättning: 21,8 miljoner kronor (27,9) 

Rörelseresultat: 1,6 miljoner kronor (4,2) 

Byråintäkt: 15,5 (19,5) 

Rörelsemarginal: 11 procent (22 procent) 

Anställda: 15 (16)

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.