Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

People People People fortsätter satsningen – köper Post

Publicerad: 10 Mars 2021, 12:06

Viktor Bolin, Anders Ribba, Patrik Sundberg, Filip Dalhamn

Foto: Kristofer Hedlund

Efter att ha samarbetat i en rad projekt blir den kreativa byrån en del av nätverket People People People.


Ämnen i artikeln:

People People PeoplePost

Resumé kan nu berätta att byrånätverket People People People köper upp kommunikationsbyrån Post. Post verkar i gränslandet mellan kreativitet och pr och jobbar med kunder som Pleo, Svensk innebandy och American express. Enligt det senast tillgängliga bokslutet (2019) omsatte byrån med fem anställda sju miljoner kronor och gjorde ett nollresultat.

Tanken är att Post i PPP ska bidra med kreativ spets i en byråkonstellation som tidigare saknat en renodlat kreativ byrå. Parterna har sedan tidigare jobbat med varandra i flera projekt, däribland den digitala mäklaren Blok, och Posts grundare Viktor Bolin var under en period frilansande creative director för PPP-byrån Oh My. Diskussionerna om en affär inleddes våren 2020 och intensifierades den efterföljande hösten.

– För oss var det avgörande att PPP är ett nätverk som ägs av medarbetarna. Det borgar för att vi ska kunna bibehålla vår identitet och kultur samtidigt som vi får tillgång till ett större sammanhang, säger Viktor Bolin, creative director på Post till Resumé.

– Vi har en samsyn på vilken roll vi ska spela i nätverket och var vi kan bidra. Från mina år på mediebyrå vet jag hur viktigt det är att få till ett tajt samarbete mellan medieavdelningen och det kreativa samt vilka effekter ett lyckat samarbete kan få, säger Patrik Sundberg, medgrundare av Post.

För PPP är förvärvet en fortsättning på ett intensivt år. I september 2020 köpte de respektive byråägarna tillbaka bolagen från den tidigare ägaren Bonnier och de har sedan dess bytt namn och startat upp flera nya verksamheter, däribland pr-byrån Fuze och Gabardin som fokuserar på rörlig bild.

PPP:s koncernchef Anders Ribba säger att Post i tidigare projekt visat prov på kreativ spets som kommer att vara nyttig i samtliga delar av nätverket.

– Post har på ett unikt sätt lyckats kombinera reklam och pr i sina kampanjer. Vi har duktiga kreatörer sedan tidigare men med Post får vi in kreativ kompetens som bevisat sig på ytterligare en nivå.

Vid årsskiftet kommer samtliga PPP-byråer att flytta in i nya lokaler vid Bysistorget på Södermalm i Stockholm. Där tar de över efter den tidigare mataffären Paradiset som förra året gick i konkurs.

I People People People ingår nu Oh My, Spoon, Kit, The domain was taken, Fuze, Trickle, Gabardin och Post.

Ingen av parterna vill kommentera köpesumman.

Imorgon kommer du att kunna läsa en längre intervju om affären!

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

People People PeoplePost

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.