Byråer
People People People satsar i Norrland och växlar upp inom hybridevent
Publicerad: 13 oktober 2021, 09:36
Gabardins grundare och vd Sofie Brusell, nyrekrytering Erik Sandström och byråchef Ebba Engstrand
Gabardin etablerar sig i Norrland och planerar en rekryteringsoffensiv i Piteå och Luleå. Samtidigt gör Oh My en satsning för att utveckla nästa generations affärsevent, med fokus på storskaliga hybridevent.
Produktionsbolaget Gabardin, som ingår i byrånätverket People People People, satsar på norra Sverige och gör en rekryteringsoffensiv i Luleå och Piteå där man också öppnar kontor. Vd:n Sofie Brusell hade kort innan pandemin anställts av Oh My med ambitionen att starta upp ett produktionsbolag för rörlig bild inom byrågruppen. Eftersom efterfrågan liveproduktioner och rörlig bild ökade under pandemin har Gabardin i dag vuxit till 14 anställda. Nu expanderar alltså satsningen till Norrland.
Både Sofie Brusell och byråchefen Ebba Engstrand har flera år i tv-branschen bakom sig, bland annat som nyckelpersoner bakom Idrottsgalan, Guldbaggegalan och Victoriadagen, där de också försökt arbeta aktivt för att bredda det geografiska tänkandet.
– Sverige börjar ofta i Malmö i söder och slutar i Uppsala i norr vilket är en väldigt snedvriden bild av hur det faktiskt ser ut. Det känns jättekul att idag driva ett eget produktionsbolag där vi själva kan bestämma var vi vill finnas, det känns helt rätt att ta oss uppåt i landet där det finns en massa spännande kunder, talanger och intressanta områden att jobba med. Dessutom går det ju som tåget i Norrland för tillfället med många spännande etableringar, säger Sofie Brusell i en kommentar.
Först ut i satsningen är rekryteringen av Erik Sandström i Piteå. Värvningen har bred erfarenhet från både långfilm, byråvärlden och tv-produktion.
Samtidigt växlar också en annan byrå inom People People People, Oh My, upp sin satsning på hybridevent. Byrån startade upp sin eventverksamhet i våras och rekryterar nu Love Dager, grundare av eventbyrån Outside Minds. Ambitionen är att utmana vad ett affärsevent kan vara – med fokus på storskaliga hybridevent där Oh My ska ansvara för hela kundresan.
Under Outside Minds flagg har Love Dager tidigare arbetat med företagsevent för kunder som McDonald's, Sthlm Fintech Week och Regeringskansliet. Just nu pågår planeringen inför världsutställningen Expo 2020 i Dubai där Oh My och Hack for Earth Foundation tillsammans med svenska paviljongen och FN ska arrangera ett globalt hackathon med 10 000 deltagare.
– Hack for Earth på Expo 2020 är ett exempel på de slags event som vi kommer fokusera på – storskaliga och nytänkande hybridevent där fysisk upplevelse och livestreamad produktion kombineras. Här är vi med på hela resan – från strategisk rådgivning och planering till produktion av både utställning och event. Ett event är ju så mycket mer än själva even-dagen, det handlar om att ha koll på hela kundresan, säger Love Dager som ny är eventchef på Oh My i en kommentar.
Love Dager har drivit egen byrå med fokus på innovation sedan år 2018 och arrangerade bland annat det första stora bitcoin-eventet i Sverige. Han utvecklade även hackathon-konceptet från att bara rikta sig till techvärlden till att locka en bredare massa genom att använda formatet för att lösa vår tids största samhällsutmaningar. I Oh Mys event-team finns sedan tidigare stockholmsbaserade Sandra Erkki, och Fredrik Nilsson i Piteå.