tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

People People People satsar på strategi med ny byrå

Publicerad: 22 december 2022, 09:15

Leon Phang, chef för den nya byrån.

Foto: CHRISTIAN GUSTAVSSON

Byrånätverket People People People stärker upp sitt erbjudande och startar en ny byrå med fokus på strategi. ”Som kreativ planner har jag svårt att acceptera att den enda källan för tillväxt att slänga mer pengar på köpt media.”

Ämnen i artikeln:

People People PeopleStrategiNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


I dagsläget har PPP-nätverket tolv olika byråer, bland annat Oh My, Spoon, och Fuze. Det senaste tillskottet blir nystartade strategibyrån Outlier, som enligt ett pressmeddelande ska bli ledande inom kreativ strategi. 

Det blir Leon Phang, tidigare plannet på The&Partnership och Ingo, som kommer leda byrån. 

– Med Outlier får hela PPP en pusselbit som har saknats – en dedikerad strategibyrå som inte bara kan varumärkesstrategi utan också kan se helheten, säger Anders Ribba, vd för PPP. 

– Outlier ska inte ses som en isolerad byrå, utan också som en nod som binder ihop våra olika specialistkompetenser i nätverket på alla våra marknader.

Outlier har redan byggt ett team med strateger och creative directors från Spoon, Post och Trickle, också byråer i PPP-nätverket. Detta för att behålla närheten till de andra byråerna.

– Att strategi blir mer potent när den är tvärdisciplinär blev tydligt för mig när jag jobbade på The&Partnership som både var reklam- och mediabyrå. Det vi vill göra med Outlier är fortsätta tanken med att gifta ihop ännu fler strategiska perspektiv, inte bara reklam och media, utan även från discipliner som design och content, säger Leon Phang.

– I praktiken innebär det att strategibyggande inte kan nöja sig med teorier som Byron Sharp och Les Binet. Som kreativ planner har jag svårt att acceptera att ditt varumärke måste vara lika ointressant som alla andras och att den enda källan för tillväxt att slänga mer pengar på köpt media. Reklambyråer besitter enorm kreativ kraft och tricket är att kanalisera denna kreativitet till att vara strategisk, snarare än se kreativitet som kosmetika ovanpå konventionell strategi.

LÄS OCKSÅ: Världens främste marknadsföringsforskare sablar ner branschens favoritgraf – dags att tänka om kring 60/40?

LÄS MER: Experternas kritik mot omtalade regeln: ”Rent nonsens”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev