Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Permitterade anställda i branschen jobbar heltid: ”Ska inte användas av arbetsgivare med så elastisk moral”

Publicerad: 7 April 2020, 12:50

Till SVT säger anställda i kommunikationsbranschen att de jobbar minst 100 procent, trots att de är permitterade till 40 procent. Komms vd Linda Nilsson känner inte igen sig i bilden av byråerna. Fackförbundet DIK är kritiskt.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCoronavirusetPR-ByråerKommKommunikationsbyråerDIK

Möjligheten till korttidspermittering var den del av regeringens krispaket som flest byråledare sade sig vilja använda sig av.  Den nya lagen om korttidspermittering börjar gälla i  veckan, administreras av Tillväxtverket och intresset har varit stort.

När Resumé gjorde en enkät till Komm:s medlemmar i förra veckan visade det sig att Strax under hälften av byråerna i Resumés enkät (47 procent) har tagit beslutet att utnyttja möjligheten till korttidsarbete (korttidspermittering) och ytterligare 26 procent bedömer att de kan komma att låta anställda gå ner i arbetstid senare i vår.

LÄS MER: Kartläggning – hälften av byråerna använder sig av korttidspermittering

Under tisdagen publicerade SVT en genomgång som visar hur vissa företag utnyttjar systemet med korttidspermittering. Företag som permitterar personal, trots att de inte har tappat uppdrag. Flera som uttalar sig i genomgången uppger att de arbetar i kommunikationsbranshen.

– Vi är permitterade till 40 procent, men vi jobbar minst 100 procent. Det är inte rimligt att utnyttja systemet, säger en anställd som ska jobba inom pr-branschen till SVT Nyheter.

Korttidspermitteringar är ett sätt att undvika att säga upp personal genom att de anställda får möjlighet att gå ner i arbetstid samtidigt som staten täcker upp för en stor del av kostnaden.

En anställd på en kommunikationsbyrå säger att ledningen på dennes arbetsplats använder krispaketet trots att arbetsbördan är densamma som innan coronakrisen.

– Min upplevelse är att ledningen anser att det är bra ekonomiskt att permittera personalen, men arbetsbelastningen är densamma. De utnyttjar systemet.

Samtliga som uttalar sig i SVT:s artikel har valt att vara anonyma av rädsla för att förlora jobbet.

Linda Nilsson, tillförordnad vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, säger att hon har haft löpande kontakt med byråerna de senaste veckorna, men anser att källorna inte ger uttryck för en samlad bild av kommunikationsbranschen. Även om hon understryker allvaret i att vissa företag utnyttjar möjligheterna till korttidspermittering felaktigt.

”Det är lösryckta vittnesmål som inte alls ger samma bild som jag har av vad som sker i branschen just nu. Jag ser hårt arbetande byråledare och medarbetare som jobbar på och gör sitt yttersta för att överleva krisen. Att man skulle utnyttja systemet så här är så klart helt oacceptabelt från en seriös aktör. Från Komm:s sida har vi alltsedan krispaketet presenterades varit otroligt noga gentemot våra medlemmar kring hur regelverket ser ut. Vi har inte - med all den kontakt vi dagligen har med våra medlemmar i dessa frågor och tider - blivit uppmärksammade på något sådant.”, skriver hon i ett mejl till Resumé.

Fackförbundet DIK, som nyligen tecknade ett nytt branschavtal med arbetsgivarorganisationen KFO, har på senare år lyft de bristande arbetsförhållandena på byråerna, bland annat genom återkommande rapporter. DIK:s ordförande Anna Troberg säger till Resumé att fackförbundet är medvetna om att kommunikationsbranschen har drabbats hårt i kölvattnet av det nya coronaviruset,
där vissa företag på kort tid har tappat merparten av uppdragen. 

– Det är mycket bra att regeringen infört nya regler kring korttidspermitteringar. Det är en åtgärd som kan rädda många företag undan konkurs och därmed också rädda jobben för de anställda. Det är därför också oerhört viktigt att de pengar regeringen avsatt hamnar rätt, det vill säga där de gör mest nytta. De ska inte hamna i fickorna på arbetsgivare med så elastisk moral att de bara ser detta som en chans att tjäna en extra hacka. I en kris som denna har vi alla ett absolut ansvar att agera på ett sätt som inte bara gynnar oss själva, utan hela samhället, säger hon till Resumé.

FAKTARUTA: Så funkar kortidspermittering för företag

• För att få rätt till korttidspermittering måste företagare kunna styrka att de är drabbade av coronakrisen och att det handlar om en tillfällig ekonomisk nedgång. Konsulter och visstidsanställda måste sägas upp, så länge inte företagen kan bevisa att de är kritiska för verksamheten.


• För företag utan kollektivavtal måste minst 70 procent av de anställda gå med på permitteringen, utan kollektivavtal går det heller inte att rikta permitteringarna.


• Lönetaket i förslaget ligger på 44 000 kronor. 

 

Exempel

En anställd med en månadslön på 32 700 kronor som går ner till 40 procent i arbetstid får behålla 92,5 procent lönen (cirka 30 250 kronor). Arbetsgivarens kostnader för lön och arbetsgivaravgifter minskar i samma steg med 47,5 procent, från 43 000 till 20 425 kronor. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.