Byråer
Pr-byrån bytte rådgivning mot aktier – nu går satsningen globalt: ”Intressant affärsmodell för konsulter”
Publicerad: 22 april 2021, 08:20
Sara Wikberg, André Frisk och Emil Esselin.
Wikberg & Frisk har utfört rådgivningstjänster för Brick i utbyte mot konvertibler. Nu väljer startupen – som erbjuder portabel hyrladdning till mobilen – att expandera internationellt. Första anhalt blir Kaukasus.
Ämnen i artikeln:
Wikberg&FriskFör ett år sedan berättade pr-byråns Wikberg&Frisk grundare, Sara Wikberg & André Frisk, att de investerat i Brick. Pandemin till trots har bolaget växt och nu satsar startupen på att exportera tjänsten. Nu har tjänsten etablerats i regionen Kaukasus – i länderna Georgien, Armenien och Azerbadjan.
– Vi gjorde den här investeringen för att vi såg stor potential i tjänsten, och det här tuffa året, som varit en framgång för Brick, har visat att det var ett bra drag. Att också få vara med och utveckla kommunikationen och varumärket för en intressant startup har också varit riktigt kul, säger André Frisk, grundare Wikberg&Frisk.
Under 2020 har Brick arbetat aktivt med att utveckla varumärket. Att ta bolaget internationellt har varit en ambition sedan start.
– Vårt varumärke har verkligen börjat etablera sig här i Sverige nu, trots att de platser vi främst finns på, såsom barer och köpcentrum, haft ett mindre flöde av kunder än vanligt. Att vi trots det även kunnat starta upp verksamhet internationellt, och på en plats som Kaukasus, är verkligen spännande, säger Emil Esselin, vd och grundare på Brick.
Hundratals Brick-stationer kommer att rullas ut i länderna genom franschisebolaget Brick Caucasus, och Wikberg&Frisk kommer delta i kommunikationsinsatser även för de internationella satsningarna framöver.
Till Resumé säger André Frisk att byrån har utfört rådgivningstjänster i utbyte mot konvertibler.
– Storleken på investeringen har vi ingen kommentar kring i dagsläget.
Har ni investerat i fler av era kunder?
– Nej, men vi är ständigt intresserade av att hitta nya vägar framåt av att jobba med kunder så vi utvecklas ihop. Tror det är en intressant affärsmodell för konsulter överlag, och vi är väldigt glada hittills med hur det har utvecklats.