Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Prat PR omorganiserar: ”Har bemannat där det finns behov”

Publicerad: 8 Oktober 2020, 08:33

Prat PR kompetensväxlar under pandemin och har både sagt upp och anställt personal de senaste månaderna.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerPrat PR

Till följd av minskade uppdrag, framförallt inom event och uppdrag för rese- och besöksnäringen, gjorde sig Prat PR av med en copywriter-resurs efter sommaren. Därtill har byrån haft en administrativ kontorstjänst som byrån har valt att inte förlänga. 

– När vi kom tillbaka efter semestern var det lite tomt i pipeline och vi var tvungna att ta konsekvensen av det. Det var svårt att sälja in nya projekt och det fanns helt enkelt inte behov av copytjänsten sett till byråns uppdrag, säger byråns vd Gabriella Finnborg och fortsätter:

– Det var ett oerhört svårt beslut att säga upp vår copy. Det är en konsult som har jobbat hos oss länge och som varit mycket uppskattad. Orsaken är för få uppdrag för att fylla en heltidstjänst. Vi kommer i framtiden att ta hjälp av frilans 

Men netto har Prat PR faktiskt ökat personalstyrkan med en projektledare, en produktionsledare/contentproducent samt en senior kundansvarig. 

– Vi har sett över organisationen och bemannat discipliner där det har funnits ett behov. Vi har inte heller permitterat personal under den här perioden då vi har haft ett fint inflöde av nya kunder. 

Organisationsförändringen på Prat PR sker med fler nya uppdrag från bland annat livsmedelssektorn och för att möta ett större behov av rörliga produktioner och innehåll för sociala medier mer än rena text-produktioner.

– Jag upplever att läget som var precis efter sommaren har släppt lite och vi ser ett ökat kommunikationsbehov från många stora internationella bolag. Många aktörer inom livsmedelsindustrin har ju haft ett riktigt bra 2020. Samtidigt har det så klart varit tuffare för restauranger. Men här finns det också ett behov av att jobba med pr och kommunikation, inte minst i de digitala kanalerna.

Bedömer du att ni kommer att förbättra eller försämra intäkterna och lönsamheten under 2020?
– Förra året, 2019, gjorde Prat PR sitt bästa år sedan byrån grundades år 2000. Vi kommer att leverera både sämre resultat och minskad lönsamhet för 2020 jämfört med året innan.

Under 2019 omsatte Prat PR nära 27 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat efter finansnetto på 1,9 miljoner kronor vilket gav en rörelsemarginal på sju procent. Bolaget hade under året 16 anställda.

Unde den senaste tiden ha Prat PR fått in kunder som Foodmark (med bland annat varumärket Rydbergs), The Wine Team, Rakuten Kobo, Paulig, Svenskt Sigill och Søstrene Grene.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PR-ByråerPrat PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.