tisdag30 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Produktionsbolaget ger bort gratis reklamfilm i kampen mot corona

Publicerad: 14 april 2020, 09:47

Från inspelning med Parapix. Foto: Parapix

Produktionsbolaget Parapix har som många andra tappat mycket jobb i coronakrisen. Trots det väljer de att ge bort en gratis reklam- eller informationsfilm till en myndighet eller organisation som jobbar aktivt med virusbekämpningen.

Ämnen i artikeln:

ProduktionsbolagCoronaviruset

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Trots att coronapandemin har gjort att tv-tittandet just nu är högt går produktionsbolagsbranschen på knäna. Inspelningar ställs in och skjuts upp och produktionsbolagen missar de viktiga ljusa månaderna som är avgörande för att kunna spela in utomhusscener. Många tvingas till att permittera personal. 

Trots det tuffa läget väljer det stockholmsbaserade produktionsbolaget Parapix att ge bort en gratis reklam- eller informationsfilm till en myndighet eller organisation som arbetar med budskap kring coronaviruset. 

– Vi började prata om alla beundransvärda initiativ som andra företag gör just nu, och frågade oss vad vi själva kunde göra. Vi jobbar ju med produktion, så steget var inte så långt till att erbjuda det här. Det är en liten insats i förhållande till många andra, men för oss är det en stor grej som vi tar högst seriöst på, säger Karl Blom, vd på Parapix, till Resumé.

LÄS MER: Resumé samlar branschens coronainitiativ 

Parapix, som har 17 anställda och jobbar med både byråer och slutkunder, har precis som många andra produktionsbolag tappat en hel del jobb. 

– Vi tappade alla produktioner av större värde inom ganska få dygn, men har gett oss fasen på att vi ska reda ut det här på bästa möjliga sätt. Vi har gått ut på en duktig säljoffensiv som har genererat mer uppdrag än man kan tro. Att det inte är några stora uppdrag är en annan femma, men det är ändå tillräckligt för att vi ska kunna hanka oss framåt, säger Karl Blom. 

– Vi är lite annorlunda uppbyggda i förhållande till andra produktionsbolag som jobbar mycket med frilans, vi har många tjänster inhouse vilket kanske inte är optimalt i dessa tider. Men än så länge har vi kunnat undvika varsel, och hoppas kunna göra det också när vi är ute ur den här bubblan, fortsätter han. 

Karl Blom uppmanar alla de myndigheter eller organisationer som arbetar aktivt med virusbekämpningen att höra av sig om de vill producera och nå ut med ett budskap genom antingen en reklam- eller en informationsfilm.

– Det här initiativet betyder mycket för oss och vi hoppas att det kan betyda mycket för någon annan också. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, säger han. 

 

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev