Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Publicis inleder 2022 starkt - här är första kvartalsrapporten

Publicerad: 14 april 2022, 08:30

Publicis Groupes vd Arthur Sadoun.

Foto: Faksimil

Publicis inleder året starkt och redovisar en ökning på 10,5 procent första kvartalet 2022. Störst organisk tillväxt ser man i Europa.


Ämnen i artikeln:

Publicis Groupe

Publicis Groupe gjorde 2021 ett starkt helårsresultat, vilket resulterade i miljardbonusar till företagets anställda. Nu kommer rapporten från första kvartalet 2022, som visar att byrånätverket fått en stark start i år och överträffat förväntningar - trots krig, inflation och fortsatt pandemi.

Företagets omsättning har vuxit med 10,5 procent under Q1 2022, flera procentpunkter över den förväntade ökningen på 6 procent. Det innebär en omsättning på omkring 2800 miljoner euro, eller drygt 28,8 miljarder svenska kronor. Mycket av detta tack vare vinsten av nya uppdrag, framför allt i mediaaffären. I Sverige har Publicis bland annat tagit över Burger Kings mediakonto, men också Elgigantens reklamkonto.

LÄS MER: Bekräftat: Elgiganten väljer Publicis – satsar på att öka automatiseringen 

Publicis såg en organisk tillväxt på 14,9 procent i Europa, 14,4 procent i Asien och 13 procent i Mellanöstern och Afrika. I Nordamerika låg den organiska tillväxten på 8,1 procent, i Latinamerika 13,1 procent.

Kriget i Ukraina har påverkat nätverket, som förlorade drygt 87 miljoner euro efter att ha överlåtit verksamheten i Ryssland, rapporterar Adage

Framåt spår Publicis en tillväxt på omkring fem procent för andra kvartalet, och mellan fyra och fem procent för helåret 2022. Inflation och ökade levnadskostnader kommer vara en faktor under året, men vd Arthur Sadoun tror inte att det kommer innebära någon större påverkan för andra kvartalet.

– Om inflationen fortsätter kommer det att påverka våra kunders verksamhet och vi måste se till att vi kan mildra det. Vi måste hjälpa våra kunder att få ut så mycket som möjligt från sina investeringar, säger Arthur Sadoun till Adage.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Publicis Groupe

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.