Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Publicis ser tillväxt på nästan 20 procent – här är halvårsresultaten

Publicerad: 21 juli 2022, 07:28

Kommunikationsjätten har ökat sin omsättning med 19 procent under det första halvåret.


Ämnen i artikeln:

Publicis GroupeEkonomiNyheter

Under andra kvartalet 2022 såg Publicis en organisk tillväxt på 10,3 procent, lägre än motsvarande period 2021 (17,1 procent). Totalt såg gruppen en tillväxt på 21 procent under andra kvartalet och på 10,3 procent under första halvåret 2022.

Omsättningen för H1 2022 landade på 6,5 miljarder euro, en ökning med 19 procent jämfört med 2021. Drygt 3 miljarder av omsättningen kom från andra kvartalet. Rörelseresultatet (EBITDA) blev 1,3 miljarder euro, en ökning med 22 procent, och rörelsemarginalen blev 17,3 procent. 

Gruppens vd Arthur Sadoun skriver i pressmeddelandet att man lyckats med en anmärkningsvärd prestation.

”Vi ser solid tillväxt i alla regioner: 10 procent USA och Europa och 6,5 procent i Asien, och positiva siffror i Kina trots nedstängningarna. Vi ser också ytterligare acceleration hos Publicis Sapient och Epsilon som växte med 19,1 respektive 13,7 procent, vilket bekräftar vår förmåga att fånga kundernas skifte mot data, teknik och digital affärstransformation”, skriver han.

Det fria kassaflödet, vilket är det värde som blir kvar hänförligt till aktieägarna och kan distribueras genom exempelvis aktieutdelning, landar på 708 miljoner euro, och värdet per aktie är 2,88 euro. 

Efter halvårsresultatet presenterar man en uppdaterad prognos för 2022 som helår, och spår organisk tillväxt på mellan 6 och 7 procent, en rörelsemarginal på 17,5 till 18 procent, och att det fria kassaflödet kommer nå 1,5 miljarder euro.

Nyckeltal H1 2022 (H1 2021)

Omsättning: 6 547 miljoner euro (5 493 mne)

Rörelseresultat (EBITDA): 1 287 mne (1 052 mne)

Rörelsemarginal: 17,3 procent (16,5 procent)

Organisk tillväxt: 10,4 procent (9,7 procent)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.