Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Publicis storsatsar på gaming och esport – inleder partnerskap med Frame

Publicerad: 26 september 2022, 08:02

Publicis Groupe fortsätter att utveckla byråmodellen Power of One i Sverige med en större satsning på gaming. Partnerskapet med en av Nordens ledande
kommunikationsbyråer inom fältet ger tillgång till spetskompetens inom branschen.

Ämnen i artikeln:

GamingPublicis GroupeNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Gaming och esport har haft en kraftig tillväxt det senaste decenniet är i dag en bransch som redan omsätter mer än film och musik – tillsammans. Spelvärlden består i dag av över tre miljarder gamers och hundratals miljoner som kontinuerligt tittar på esport live. En massiv, men samtidigt svårnådd målgrupp. Länge har kommunikationsbranschen diskuterat bristen på kunskap om gaming och esport som både marknadsavdelningar och byråer brottas med. 

Publicis ser gaming och esport som strategiskt viktiga områden och gör nu en större satsning genom att ingå ett partnerskap med Frame, en av nordens största kommunikationsbyråer inom sektorn. Frame har redan flyttat in i Publicis lokaler i Luma och tillsammans ska de hjälpa uppdragsgivarna att bygga starkare varumärken genom att använda gaming och esport.

– Genom Frame får vi tillgång till branschen absolut främsta expertis inom gaming och esport; en vertikal inom kommunikation som låser upp fantastiska möjligheter för annonsörer att bygga starkare varumärken, säger Karl Kajbjer, Chief Strategy Officer på Publicis Groupe i en kommentar. 

Frame startades för ett år sedan och grundarna har lång bakgrund inom kommunikation, media och gaming – från Differ till Dreamhack. Byrån har idag ett heltäckande erbjudande där varumärken får hjälp från strategi, konceptualisering och planering ända fram till kreation, aktivering och resultatuppföljning. Frame har även sedan start ett nära samarbete med Black Molly Entertainment, Nordens ledande aktör inom turneringsproduktion, livesänd esport och kreativ storytelling.

– Gamers är i dag en mogen men också reklamtrött publik som kräver kvalitet och verkligt värde. Och här finns det extremt mycket att göra. För oss innebär samarbetet med Publicis inte bara synergier och muskler ‘inhouse’. Det är också ett kvitto på att vår vision om en gamingexplosion i år – på såväl kund- som på byråsidan – var mer rätt än vi hade vågat hoppas. Vi ser fram emot att, tillsammans med Publicis, hjälpa kunder att entra och navigera i gamingens värld, kommenterar Kunal Chopra, co-founder och managing Director på Frame. 

Frame arbetar i dag med flera storkunder såsom H&M, Länsförsäkringar, Coca-Cola och JBL. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev