Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

PWC-duo startar egen byrå – vill demokratisera techvärlden

Publicerad: 17 februari 2021, 12:30

Petra Stenqvist och Susanna Backman har grundat Agena Tech tillsammans med Mikael Bäckström.

Foto: Press

Techbyrån Agena Tech vill få företag att tänka hållbarhet och jämställdhet när de digitaliserar verksamheten. ”Vi ser att det behövs en ny typ av aktör på marknaden”, säger medgrundaren Susanna Backman.


Ämnen i artikeln:

TechByråer

De senaste åren har efterfrågan på arbetsgrupper som möter krav på mångfald och jämställdhet ökat. Samtidigt har många konsultfirmor inte hunnit ställa om. 

Det menar Petra Stenqvist och Susanna Backman, som nu startat techbyrån Agena Tech tillsammans med Mikael Bäckström. Den kvinnliga duon har tidigare varit delägare i varumärkes- och innovationsbyrån Pond, och arbetat ihop på Pwc som de nu lämnar för att satsa på det egna bolaget. Mikael Bäckström är serieentreprenör med erfarenhet inom medtech. 

Bolaget samlar cirka 150 ukrainska utvecklare, varav en tredjedel kvinnor, som vill utmana konsultbolag om kunderna. De ska dels arbeta med enskilda utvecklingsteam med en viss kund, dels helhetslösningar och till sist även arbeta med utveckling för startupbolag – där de kan gå in som delägare. 

– Den brist på utvecklare som råder i Sverige i kombination med senaste tidens ökade efterfrågan på digital innovation och de höga utvecklar kostnaderna i Sverige, gör helt enkelt att många idéer aldrig blir verklighet. Vi ser att det behövs en ny typ av aktör på marknaden och vill använda vår samlade erfarenhet inom tech och kundupplevelse för att bygga det bolag vi så många gånger sett hade behövts, fortsätter Susanna Backman.

Det nya bolaget har redan arbetat med att utveckla en app som kopplar ihop svenskt föreningsliv med ungdomar, finansierat av Erling Perssons stiftelse. På ritbordet just nu ligger dock en app för drog- och tobaksavvänjning. 

– Det behövs ett nytt sätt att jobba på där man kan vara extremt snabb i den strategiska riktningen och förkorta ledtiderna i att börja bygga lösningen. Man har helt enkelt inte tid med att till exempel vänta sex månader på en ny sajt elle uppdaterad e-handel, säger Petra Stenqvist.

Läs mer: Hans bolag var utan intäkter i fem månader – reklamkreatör lanserar premiumkläder för längdskidåkning 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

TechByråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.