Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Rejäl vinstökning för Forsman & Bodenfors

Publicerad: 18 Augusti 2020, 12:09

Forsman & Bodenfors byråverksamhet minskade omsättningen med fyra procent. Samtidigt förbättrade koncernen lönsamheten med 78 procent jämfört med 2019.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Nu har årsredovisningen kommit in från Forsman & Bodenfors 2019. Ett år som i tävlingssammanhang var framgångsrikt. EVA Initiative för Volvo Cars som bland annat belönades med Grand Prix under Cannes Lions var tillsammans med Doconomy/Do Black det mest framgångsrika svenska bidragit på den internationella tävlingsscenen under fjolåret.

Precis som under föregående år minskade Forsman & Bodenfors och deras dotterbolag omsättningen, den här gången med fyra procent till 667 (696) miljoner kronor. Rörelseresultatet efter finansnetto visar dock en stark upphämtning till 57 (32) miljoner kronor vilket innebär en vinstökning med 78 procent. Rörelsemarginalen landar på 8,5 procent.

Antalet anställda backade från 305 till 278. Det ger en bruttovinst/byråintäkt per anställd på 1,4 miljoner kronor. Soliditet beräknas till 41 procent.

Under 2019 meddelade Forsman & Bodenfors ledning att de lägger ned varumärket F&B Factory för att i stället inrätta en ny enhet med fokus på content, produktion och media – F&B Daily. Byrån ska kunna komplettera de större uppdragen med daglig och rappare kommunikation och leds av Rasmus Bjurström.

Silla Levin är vd på Forsman & Bodenfors.

Omsättningen sjunker för andra året i rad, oroas du av den utvecklingen?
Inte egentligen, det kan se väldigt olika ut från år till år beroende på vilken fas man är i med olika kunder. Vi har flera nya, globala kunder och med det kommer också längre processer. Just det här året har vi haft något mindre antal stora produktioner, vilket är det som återspeglas i siffrorna.” skriver hon i ett mejl till Resumé.

Vad ligger bakom det kraftigt förbättrade resultatet?
Det är flera orsaker bakom resultatet, men inte minst hade vi året innan, 2018, stora omställningskostnader som påverkade resultatet negativt. Den omställningen har sedan fortsatt under 2019, främst med bildandet av F&B Daily och gjort oss bra rustade med ett nytt erbjudande inom content, produktion och media.

Hur har 2020, rent ekonomiskt, hittills sett ut för F&B?
Vi är en stor byrå med en stor kundbas, så vi är på många sätt en spegling av näringslivet i stort och därför har vi precis som andra påverkats av pandemin.

Hur ser du på den ekonomiska utvecklingen under hösten?
Med vår blandning av svenska och globala kunder kan det vara svårt att ge en säker bild av hur resten av året kommer utveckla sig, men på ett övergripande plan kan man väl säga att vi trots allt ser en viss återhämtning jämfört med våren.

Koncernen bestod i slutet av 2019 av reklambyrån Forsman & Bodenfors, Happy F&B, Forsman & Bodenfors Inhouse, F&B Factory och Forsman & Bodenfors. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.