Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Rekryteringstrio startar nytt – vill profilera sig inom mångfald

Publicerad: 23 april 2021, 06:56

Mia Ljunggren, Jessica Grip och Emily de Piro.

Emily de Piro, Mia Ljunggren och Jessica Grip startar upp den nya rekryteringsfirman Workstudio. Genom partnerskap med olika experter vill de bidra till att bredda rekryteringsbasen för kommunikationsbranschen.


Emily de Piro, Mia Ljunggren och Jessica Grip har de senaste åren jobbat tillsammans och haft ledande positioner på rekryteringsbolaget Inhouse. Nu meddelar trion att de kastar loss och startar den egna verksamheten Workstudio. Precis som Inhouse riktar de in sig på rekrytering, konsultuthyrning och organisationsutveckling inom kommunikation, marknadsföring och tech. Målgruppen är främst B2C-företags inhousebyråer och marknadsavdelningar. Grundarna säger sig även vilja lägga ett stort fokus på mångfald.

– Kommunikationsbranschen i allmänhet är alldeles för likriktad, oavsett om vi pratar om ålder, kön eller nationalitet. Samtidigt som vi ser att kunderna idag önskar mer diversifierade arbetsgrupper. Vi är bryggan mellan dem som vill förändras, experterna på att hjälpa till i dessa förändringar samt vårt stora nätverk av kandidater, säger Emily de Piro.

En del i satsningen är ett partnerskap med All of us, ett nätverk som sedan 2018 jobbat med flera initiativ kopplade till mångfald inom kommunikationsbranschen.

Alla tre av Workstudio-grundarna menar att utvecklingen gällande mångfald gått snabbt och att efterfrågan av en bredare palett av kandidater bara på några år blivit långt mycket större. Samtidigt medger de att de själva inte är några experter på området.

– Samarbetet med mångfaldsnätverket All Of Us är en viktig del i vår verksamhet och vi tror på att alliera oss med flera språkrör för att kunna förändra branschen. Det handlar bland annat om att bjuda in till nätverk och våga utmana branschens chefer för att vi tillsammans ska få till den förändring som vi tror behövs långsiktigt. Vi har även inlett ett partnerskap med Järvaskolan för att kunna inspirera elever gällande framtida skol- och jobbval säger Mia Ljunggren.

Har inte ni som har bred erfarenhet från rekryteringssidan ett ansvar i varför kommunikationsbranschen är så homogen som den är?

– Självklart, alla i branschen har ett ansvar. Som rekryterare försöker vi alltid jobba kompetensbaserat men det räcker inte. Vi behöver göra mer än så, säger Jessica Grip. Det handlar om att vara ett varumärke som speglar lika villkor för alla.

Även om marknaden börjat återhämta sig något råder fortfarande en mängd restriktioner, vilket får inverkan på arbetsmarknaden. De tre grundarna bedömer läget som något avvaktande men räknar med att det till hösten drar i gång ordentligt.

– De som fått ha kvar sina jobb under pandemin har inte velat flytta på sig, samtidigt är det många som fått lämna sina arbetsplatser och letar febrilt, det borde ge oss bra förutsättningar, säger Jessica Grip.

På kundlistan finns hittills H&M, Lundhags, Mud Studios och Reaktion. Utöver grundartrion finns ytterligare två medarbetare på plats. 

Finns det några trender för vad som efterfrågas på marknaden?

– Hela inhousetrenden är fortsatt stark i vi ser en stor efterfrågan på produktionsnära tjänster för tillfället. Även rollen inom content och e-com ökar successivt. Vi tycker oss dessutom se att efterfrågan på hybridroller har ökat, exempelvis personer som kan hantera både produktionsledning och content, säger Emily de Piro. En effekt av pandemin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.