Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Relatable fortsätter öka - nu över 100 miljoner

Publicerad: 3 Juni 2020, 12:41

Relatables vd Martin Garbarczyck.

Framgångssagan för svenska influencerbolaget Relatable fortsätter. Under sitt fjärde räkenskapsår omsatte de 100 miljoner kronor med resultat efter finansiella poster på 13 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Relatable

Den svenska plattformen Relatable har de senaste åren vuxit ut till en av influencerbranschens stora vinnare. Bolaget jobbar bland annat med en teknisk plattform där cirka 20 miljoner influencers delas in efter engagemang, kategorier, vertikaler och typ av stil. Förra året lanserade de även två nya tjänster: Tastemakers och Amplify. Via Tastemakers kan varumärken och byråer ta hjälp av frilansande kreatörer för att ta fram innehåll till de egna kanalerna medan de inom Amplify köper Facebook- och Instagramannonsering åt kunderna. Häromveckan knöt de ett globalt avtal med den amerikanska magasinskoncernen Condé Nast och nu presenterar de siffrorna för sitt fjärde räkenskapsår.

LÄS MER: Influencerbyrån Relatables nya satsning ska utmana produktionsbolagen 

Under 2019 steg omsättningen från 66 till 100 miljoner kronor samtidigt som resultat efter finansiella poster steg från 2,6 till 13 miljoner kronor. Bakom ökningen ligger utvidgade uppdrag för kunder som Volvo, Klarna, Chiquita och Avast. En del av tillväxten torde även komma från ökad mediehantering inom affärsområdet Amplify.

– Hela vårt globala team är oerhört stolta över vårt 2019. Vi hade en tillväxt på 50 procent under ett år där fokuset var att optimera vår affär, starta två nya affärsområden och även öppna upp ett till kontor i USA (New York), vi breddar vår affär och ser att vi får mycket större förtroenden från våra kunder och går mycket mer in i det kreativa och strategiska arbetet idag. En fantastisk laginsats från väldigt många talangfulla människor, säger Martin Garbarczyck, i en kommentar till Resumé.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Relatable

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.