Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Rodolfo startar strategibyrån Rio

Publicerad: 12 Oktober 2020, 09:26

Förändringsstrategen Claes Ceverin kommer at driva Rio.

Med systerbyrån Rio vill Rodolfo utmana de etablerade tankesätten kring varumärkesstrategi, processer och dess effekter.


Ämnen i artikeln:

RodolfoStrategi

Ludwig Jonsson och Adam Lundberg grundade Rodolfo 2011 utifrån en vilja att utmana etablerade tankesätt inom kommunikationsbranschen. Det senaste halvåret har pandemin visat hur förutsättningar kan driva beteendeförändringen. I den här kontexten vill byrån stärka sitt strategiska erbjudande kring varumärkesstrategier.

Strategibyrån Rio, startas tillsammans med varumärke- och förändringsstrategen Claes Ceverin.

–  Efter diskussioner med Claes kände vi igen många tankar från när vi startade Rodolfo. Framförallt när det kommer till behovet av att förstå mänskliga beteenden på djupet för att åstadkomma det Claes kallar för ”intern strategisk energi” som grund för att kunna accelerera en förändring externt säger Ludwig Jonsson.

Claes Ceverin har lång erfarenhet som varumärkeskonsult och är också en ofta anlitad föreläsare när det kommer till att förstå förändringsprocesser som bygger på ”market disruption” och teknologisk utveckling.

– När du arbetar i en väldigt lönsam organisation, som utmanas av ny teknologi, men där det finns många olika perspektiv på när kärnprodukten inte längre kommer vara lönsam blir det snabbt komplext och normala strategiprocesser fungerar inte. Marknadsstrategi är lika mycket en intern psykologisk process för att med energi börja tro på en ny lönsam riktning, som det är en extern positionering och tävling om marknadsandelar, säger Claes Ceverein.

Grundarna anser att varumärke och strategi blivit för komplext med för många dimensioner och att det är dags att gå tillbaka till grunderna kring ett varumärkes syfte. För att göra det menar dem att det krävs större kunskap om mänskliga beteenden.

– Mer än något handlar varumärkesstrategi om att förflytta mänskliga beteenden. Bryter vi ner allting så är ett varumärke ett verktyg med en enda uppgift vilket är att driva rätt associationer för att skapa en större andel mental tillgänglighet på marknaden. Det är det som driver tillväxt, säger Claes Ceverin. 

Att starta en ny strategibyrå mitt i en pågående pandemi där det råder stor osäkerhet om det framtida ekonomiska läget ser grundarna som en möjlighet.

–  Vi har haft en extremt lång högkonjunktur. I gynnsamma tider funderar man inte alltid över effektivitet när det kommer till strategi. Saker fungerar till viss del per automatik. I det ekonomiska läge vi går in i nu kommer det bli tydligt att nya tankesätt och metoder kommer behövas för att bibehålla eller öka sina marknadsandelar säger Adam Lundberg.

Ludwig Jonsson:

– Som alltid när någon vill utmana något finns det upplevda fel som man vill rätta till. Över tid har det blivit tydligt för oss att varumärkesstrategi behöver nya perspektiv.

Hur ska Rio komplettera Rodolfo?
– Rodolfos grund har alltid varit att utgå från det mänskliga perspektivet och beteendevetenskap som grund när vi tar fram kommunikation. Det är också ett perspektiv som vi sett avsaknad av när det kommer till strategi och framförallt den interna varumärkesprocessen.

Varför ska Rio fungera som ett eget byråvarumärke i stället för en integrererad del av Rodolfo?
– Vi har en långsiktig plan för hur vårt totala erbjudande ska utvecklas. I den planen ligger att renodla ett antal erbjudanden för att kunna agera med spets och relevans och samtidigt bredda vår affär på sikt.

Claes Ceverin berättar att varje årtionde har sitt strategiska fokus. Om 2010-talet handlade om det syftesdrivna, bedömer han att 2020-talet kommer handla om att utmana och att företag tar ännu mer aktiv ställning framöver.

– En strategisk process för utmanaridentitet är något vi inom ramen för RIO haft fokus på att utveckla och något vi redan nu arbetar med för flera av våra gemensamma kunder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

RodolfoStrategi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.